webForumDet fria alternativet

ÅÖÄ blir åäö

PHPur PHP

10 svar · 1 282 visningar · startad av adde

addeMedlem sedan jan. 2000120 inlägg

Efter ett serverbyte (windows till linux) har programmet för mailutskick (PoMMo) blivit knasigt vad det gäller teckenuppsättnignen, ÅÖÄ blir åäö och dessutom så omvändlas tecknen för varje gång jag går in på en sida där de udda tecknen finns, andra gången ser det ut enligt följande: åäö och efter tredje: åäö. Detta gäller alla texter där åäö eller andta uddatecken förekommer.

Allt fungerade utmärkt innan flytten och ingen av PHP-dokumenten har blivit förändrade.
Teckenuppsättningen i MySQL är: UTF-8 Unicode (utf8)
Kollation av MySQL-uppkopplingen är: UTF8-swedish_ci och språket är svenska.

Webbläsaren är inställd på Västeuropeisk (ISO-8859-1), har även testat Unicode UTF-8.

Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt och hur man enklast åtgärdar detta akuta problem???

tillägg

Observera att resten av webbplatsen förutom PoMMo fungerar som den ska när det gäller teckenuppsättning. Den resterande webbplatsen använder samma databas men då givetvis andra tabeller.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vet inte om collationeringen egentligen ska inverka, men jag kör alltid med unicode_ci.

Frågor: Har du "exporterat" databasen i t.ex. phpMyAdmin och kollat om tecknen är förvansakde där? Eller är det i sidan som genereras? Eller är det i din webbläsare?

Sånt här kan hända när man ftp:at upp/ner textfiler, t.ex. p.g.a. att man använt binärt läge i ftpklienten och inte "text" (ascii) som man ska. Man kan ibland t.o.m. tvingas zippa filen, ladda upp till servern och packa upp den där för att inte tecknen ska balla ur.

OT: Jag har använt Pommo men hade problem. Numera använder jag istället CCMail: http://www.cicoandcico.com/ccmail_demo/ccmail_handbook.php som är en otroligt smutt och SNYGG newsletteradministratör med fler (?) möjligheter än vad jag hann upptäcka med Pommo.

Förvanskningen verkar ske i sidan, om jag ändrar till rätt (ÅÄÖ) i databasen så visas de rätt på webbsidan. Så troligen ligger inte felet i databasen eller i webbläsaren. Ändrar jag dock något eller sparar något i PoMMos interface och laddar om sidan eller sparar till databasen så blir det fel med tecknen.

I PoMMO går det ju också ställa in teckentabell och där har jag valt UTF-8, vilket som sagt fungerade på windowsmaskinen.

Har testat collationeringen som unicode_ci, men det gjorde ingen skillnad

adde skrev:

Förvanskningen verkar ske i sidan, om jag ändrar till rätt (ÅÄÖ) i databasen så visas de rätt på webbsidan. Så troligen ligger inte felet i databasen eller i webbläsaren. Ändrar jag dock något eller sparar något i PoMMos interface och laddar om sidan eller sparar till databasen så blir det fel med tecknen.

Det där förstod jag inte.

Är de "gamla" tecknen (dvs de som fanns redan när basen fanns på Win-burken) rätt INUTI databasen? (alltså: kan du kolla genom att "exportera" med t.ex. phpMyAdmin?) Om inte: laddade du upp som textfil binärt eller ascii eller zippat, eller hur gjorde du?

adde skrev:

I PoMMO går det ju också ställa in teckentabell och där har jag valt UTF-8, vilket som sagt fungerade på windowsmaskinen.

Jag är ingen expert på detta, men jag har för mig att det är viktigt att formatera databasen INNAN man importarerar data. Om man gör det i efterhand så har det hänt att den nya inställningen inte "tar".

EDIT: Mer löst svammel: Jag har för mig att det kan bli konstigheter om du t.ex. sparar datan i en textfil med felaktig inställning, dvs där t.ex. filens metadata har radbrytningar för "fel" server osv.

Om man alltså parar ner från en server till egen dator och etttextdokument, och sparar detta för att senare ladda upp det till en annan server, så gäller det att det där textdokumentet hade rätta grundinställningar. Hur gjorde du när du sparade och laddade upp/ner datan?

Databasen exporterades och jag ser nu att tecknen i den gamla datasbasen ser rätt lustiga ut, men att den trots detta har visats helkorrekt. i både utskick och visning på sidan vilket känns ännu lustigare...

Vi använder som sagt samma databas till betydligt mycket mer och det ser riktigt ut och fungerar utan några som helst problem.

Skulle tro att PoMMo förvanskar informationen så att allt som sparars genom den blir förvrängt... Men tycker det är konstigt att det fungerade tidigare och inte nu. Vi har ju kört med det i flera månader utan problem.

adde skrev:

Databasen exporterades och jag ser nu att tecknen i den gamla datasbasen ser rätt lustiga ut, men att den trots detta har visats helkorrekt. i både utskick och visning på sidan vilket känns ännu lustigare...

Vi använder som sagt samma databas till betydligt mycket mer och det ser riktigt ut och fungerar utan några som helst problem.

Skulle tro att PoMMo förvanskar informationen så att allt som sparars genom den blir förvrängt... Men tycker det är konstigt att det fungerade tidigare och inte nu. Vi har ju kört med det i flera månader utan problem.

Det är svårt att hjälpa eftersom du inte svarar på motfrågor eller ger detaljer.

"Jag ser nu...". "Det ser riktigt ut..." Visst. Men VAR och HUR ser du det? I databasen? I webbläsaren? VAR????? HUR bar du dig åt vid export/import av datan? Vad använde du för program för att spara filen? Hur ftp:ade du? HAR DU phpMyAdmin och kan "exportera" i den för att se tecknen? osv....

Sorry,

Ja jag ha phpMyAdmin. och om jag exportera så ser tecknen ut enligt följande (en liten del av meddelandet som exporteras):

</span><span class="style5">Skriv direkt i texten för att få rätt formatering. Enklast är att kopiera och klistra in styckena. </span>

Jag gjorde inte exporten själv utan det gjorde webbhotellet som bytte servrarna så jag vet inte exakt hur det gick till.

adde skrev:

Sorry,

Ja jag ha phpMyAdmin. och om jag exportera så ser tecknen ut enligt följande (en liten del av meddelandet som exporteras):

</span><span class="style5">Skriv direkt i texten för att få rätt formatering. Enklast är att kopiera och klistra in styckena. </span>

Jag gjorde inte exporten själv utan det gjorde webbhotellet som bytte servrarna så jag vet inte exakt hur det gick till.

Tack, äntligen lite fakta. ;)

Jag TROR att det är webbhotellet som tjoddat till detta. Inte säker, men det spelar ju iofs ingen roll vems felet är. Nu ska det fixas, och det är det som är det viktiga....

Om jag vore du skulle jag köra phpMyAdmin och "exportera" utan att packa, utan så att jag får upp alla data i en fönster i phpMyAdmin. Sen kopiera och klistra in i min texthanterare (jag har Mac och använder BBEdit. Om du har Win vet jag inte vad som gäller).

Därefter skulle jag identifiera vilka tecken som motsvarar t.ex. "å" vilket verkar vara "Ã¥" och helt enkelt göra en Find & Replace: sök efter "Ã¥" och byt ut mot "å".

Sen fortsätta så med de andra Å. ä, Ä, ö, Ö.

Därefter skulle jag radera databasen på servern och importera den jag nyss ändrat i.

Självklart skulle jag ta backups lite här o där under tiden.....

Det du skriver verkar vara en bra lösning för att få tecknen rätt i databasen. Det stor problemet är dock att PoMMo ändrar tecknen när den ska spara det till databasen.

Alltså Webbsidan (tecknen) visas riktigt när den läses in ifrån databasen (Alltså de texter jag ändrat manuellt i databasen via phpMyAdmin). Däremot förvanskas de så fort man sparar något som är editerat i PoMMo, vilket innebär att det som sparas i databasen av PoMMO blir fel (alltså å blir Ã¥).

Jag antar att det är något som inte klickar med teckentabellen men vet inte vad...

Börjar dock fundera på att skippa PoMMo om jag inte får fason på det snart..
Segt att byta system men att felsöka är ännu segare.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)