NilsonMedlem sedan aug. 2000168 inlägg (har noll-koll på mySQL och databas-kopplingar) Så en liten dum fråga:
Hur många mySQL-connections behöver man egenligen? Om man har en gästbok på databas, och en sökmotor. Tar de en databas-koppling var då? Eller kan man köra dem på samma databas?
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hm, nu förstår jag inte riktigt... Varje gång du använder mysql_connect () skapas en ny koppling mot databasen.
Och det känns överflödigt att ha två olika databaser till en gästbok och en sökmotor. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
NilsonMedlem sedan aug. 2000168 inlägg 5 MySQL Account(s)
så att med det menas fem databaser?
blir det snabbare om man delar upp databaser på en för var sak istället för att köra samma i en?
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg 5 konton borde vara att du kan använda 5 olika användare, skulle jag gissa på.
Om du har en högtrafikerad webplats, med fler än 100 samtidiga kopplingar ( inte 100 användare på sidan, utan samtidiga kopplingar mot databasen ), kan det löna sig att dela upp den. Annars kan du ta det rätt lugnt och använda samma. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
[Redigerat av SPiN den 01 jan 2002]