webForumDet fria alternativet

GD + Windows

10 svar · 260 visningar · startad av Matte

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Jag har GD på mitt webbhotell, och vill gärna lära mig att använda det.
Nu till problemet. Jag kan endast hitta GD i C-kod och saknar både kunskaper om och kompilator för C. Finns GD (med tillhörande library såsom libpng och z-lib) någonstans färdigkompilerat att hämta hem, eller blir jag tvungen att skaffa en C-kompilator och kunskaper nog för att kompilera själv?

------------------
Fiskesällskapet Salamander

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Du vill alltså ha GD färdigkomplierad, körklar till Windows? (Kör du Linux har du säkert en C-kompilator ;) ) Här: http://php.weblogs.com/php_gd finns en fil som heter gd_dll_404.zip som innehåller gd dll-filen. Står att den skall fungera ihop med PHP4.0.x, men jag har inte provat den själv.

/nicclas - http://mina.nyhetsrubriker.net

[Redigerat av nicclas den 27 dec 2001]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

php_gd.dll följer med binärdistributionen av PHP. Den finns i extensionskatalogen...

------------------
Vaddå HTLM design? Jag e UTVECKLARE för fan! /mrblonde

I min PHP4.0.6 så har jag en php_gd.dll i extensions, så om jag fårstått er rätt behöver jag inte kompilera något. Anledningen att jag frågade var att jag hade tagit bort markeringen (eller tvärtom) för extension=php_gd.dll och startat om dator och apache, men det ville ändå inte fungera. Då trodde jag förstås i min enfald att php_gd.dll var något som arbetade mot GD, och därmed behövde jag GD också.
Är det något mer jag behöver göra för att få GD att fungera, än att aktivera det i php.ini?

------------------

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Är det något mer jag behöver göra för att få GD att fungera, än att aktivera det i php.ini?

Testa!
Funkar det så behöver du inte göra nåt mer - funkar det inte så behöver du göra nåt mer. ;)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Det funkar inte så något mer måste göras. Men vad?

------------------

Man kan behöva fixa till variabeln extension_dir i php.ini så att den pekar mot extensionskatalogen.

------------------

I min php.ini står det:
extension_dir=/PHP/extensions
Eftersom det är windows har jag provat:
extension_dir= c:\PHP\extensions
och extension_dir= "c:\PHP\extensions"
Det gör ingen skillnad.

------------------

Hm, prova att använda framåtstreck isf bakåtstreck.
extension_dir=c:/PHP/extensions

------------------

Har nu fått igång GD, eventuell har det fungerat hela tiden. Vill därför be om ursäkt och samtidigt tacka för engagemanget.
Orsaken låg i ett skript (som jag inte skrivit själv) och felen var av typ $array när det skulle vara $array[$i]. Detta resulterade i en varning (undefined variable i - assumed $i) som slog ut bildskapandet. Denna varning var troligtvis bortkopplad på webbhotellet eftersom skriptet fungerade där. Skriptet hämtades med en img-tagg så därför syntes ingen varningstext, endast en bildmarkering.
Hade jag tänkt mig för skulle jag börjat med något grundläggande. En läxa till nästa gång!

------------------

268 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
129 ms — hämta statistik (db)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)