... som jag vill iaf :(
Tjo!
Jag har byggt upp en person redigeringssida som
1. ska lista en massa avdelningar, och om personen redan e medlem i nån så ska det markeras (funkar kanon)
Här ska man kunna ändra o så.
2. efter Submit så ska datan tag o läggas in i databasen. För att kunna lägga in dessa på ett smidigt sätt så har jag lagt dem i en array.
Tyvärr så funkar det inte på ett bra sätt.
T.ex. om personen e medlem i de två första avdelningarna och sen i den fjärde, då markerar jag dessa o trycker på submit. Men jaha, då flyttas den fjärde avdelningen upp till tredjeplats i arrayn :(
Hur undviker jag detta? :q
Någon?
/Grodan :)
<?php
// denna fråga ställer jag för att få redan på vilka avdelningar som personen kan vara medlem i
// samt vilka avdelningar som personen redan e medlem i (Creds to Lars G Webforum :))
$sqlquery = "SELECT a.avdelningId, a.avdelningLangtNamn, ap.avdelningId AS apAvdelningId, ap.avdelningPersonalTitel FROM tblAvdelningPersonal ap RIGHT OUTER JOIN tblAvdelning a ON (a.avdelningId = ap.avdelningId AND personalSignatur = '$personalSignatur')";
$result = mssql_query($sqlquery,$dbconn) or die ("Error in query: $query.");
$x = 0;
while ($row = mssql_fetch_array($result))
{
$strangen = "<tr>\n<td>\n";
$strangen .= "<input type='hidden' name='aAvdelningId[".$x."]' value='".$row["avdelningId"]."'>\n";
$strangen .= $row["avdelningLangtNamn"].":<br>\n";
if ($row["apAvdelningId"] == '')
// personen e inte medlem i denna avdelning
{
$strangen .= "<input type='checkbox' name='apAvdelningId[".$x."]' class='notistext' value=''> \n";
$strangen .= "<input type='text' name='apAvdelningPersonalTitel[".$x."]' class='notistext' value='' size='40' maxlength='60'>\n";
}
else
// personen e medlem i denna avdelning
{
$strangen .= "<input type='checkbox' name='apAvdelningId[".$x."]' class='notistext' value='' checked> \n";
$strangen .= "<input type='text' name='apAvdelningPersonalTitel[".$x."]' class='notistext' value='".$row["avdelningPersonalTitel"]."' size='40' maxlength='60'>\n";
}
$strangen .= "</td>\n</tr>\n";
echo $strangen;
$x++;
}
mssql_free_result($result);
echo ("</table>\n");
?>
<input type="submit" name="submit" value="Skicka in till databasen..."><br>
</form>
</td>
</tr>
</table>
<?php
}
// om formuläret har skickats än -> lägg in informationen i databasen
if ($submit)
{
// det första jag ska göra är att radera allt som finns i tblAvdelningPersonal för $personalSignatur
// sedan kan jag lägga in den redigerade informationen som finns i formuläret
$sqlquery = "DELETE FROM tblAvdelningPersonal WHERE personalSignatur = '$personalSignatur'";
// nu kan jag lägga in den uppdaterade informatioen
for ($y = 0; $y < sizeof($apAvdelningId); $y++)
{
$sqlquery = "INSERT INTO tblAvdelningPersonal (avdelningId, personalSignatur, avdelningPersonalTitel) VALUES ('$aAvdelningId[$y]', '$personalSignatur', '$apAvdelningPersonalTitel[$y]')";
}
// rensa upp
echo ("Såja, nu ska allt vara fixat... :)<br>\nMvh<br>\nWebmastern");
echo ("</td>\n</tr>\n</table>\n");
}
?>
Red. plocka bort lite onödig kod :)
[Redigerat av GrodanBoll den 21 dec 2001]