Jag har en admsida där redaktörerna ska lägga in sitt HTML-material i en textarea.
En funktion byter sen ut åÅ äÄ öÖ hot HTML-spec tecken. Det funkar bra.
Problemer e att jag vill ha med enkel- och dubbelfnutt (' och ").
PHP sätter automatiskt \ för varje sådant tecken, men sen när jag ska lägga in variablen i dbn så sätter den stopp. :(
Warning: MS SQL message: Line 6: Incorrect syntax near 'och'. (severity 15) in c:\program files\apache group\apache\htdocs\wwwhkr2\admsidasida.php on line 67
Warning: MS SQL message: Unclosed quotation mark before the character string '', sidTextSenastAndradNar ='2001-12-15 20:36:25', sidTextSenastAndradAv = 'baca' WHERE sidId = '1''. (severity 15) in c:\program files\apache group\apache\htdocs\wwwhkr2\admsidasida.php on line 67
Warning: MS SQL: Query failed in c:\program files\apache group\apache\htdocs\wwwhkr2\admsidasida.php on line 67
Error in query: .
Rad 67 e där jag kör SQL-satsen mot dbn.
Jag har även testat 'addslashes'-funktionen... men den lägger ju till extra mycket \ (t.ex. ' blir \\\'), så det blir oxå fel...
Om du vill ha med en ' (apostrof) i en sträng i ett sql-statement så får du skriva två stycken '' (apostrofer). Du får väl göra str_replace på de variabler du vill stoppa in i databasen.
red: Märks knappt någon skillnad på '' och "
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
Men nu vet jag inte om jag fattar?
Om jag får en variabel från ett formulär somjag sedan ska lägga in i dbn (i denna variabel ska det kunna vara HTML-kod såsom t.ex. en länk... indenna länk ska det få vara både ' och ").
Om jag fattar dig rätt, gör jag antagligen inte ;), så enkelfnuttarna ska jag fixa så att de blir dubbla, dubbelfnuttarna behöver jag inte göra någe med?
Sen blir det ju automatiskt \ framför fnutarna... sak jag ta bort dem då?
Sen
Citationstecken (") behöver du inte göra något åt alls bara du avgränsar strängar i din sql-sats med apostrofer (')
Här fattar jag inte vad du menar? :q
När strängen ligger i en variabel så måste jag väl inte fnutta in den?