mappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg Jag har ägnat de senaste dagarna åt att testa diverse php-bildgalleri-script
och i princip dammsugit hotscripts.com.
De flesta är alldeles för bloatade.
Jag vill egentligen bara ha en kategoriseringsfunktion som tillåter mig att
sortera mina bilder i _överlappande_ kategorier utan att dubletter av bilderna
skapas.
Jag vill att varje fotograf är sin egen kategori (t.ex. BOSSE).
Övriga kategorier kan vara BARN och INOMHUS.
När man sedan väljer att titta på bilderna i kategorin BARN ska alla bilder
markerade BARN komma upp och det ska stå vem fotografen är.
Om man sedan väljer kategorin BOSSE ska alla hans bilder (oavsett övriga kategoritillhörigheter) komma upp.
Det viktiga är att en en bild på ett barn inomhus tagen av Bosse, bara ska finnas med en gång.
Jag antar att en bra start är unika (framslumpade) filnamn.
Sedan tänker jag mig en html-sida med en stor tabell.
Vänstra kolumnen består av thumbnails, kolumn två en rullgardinsmeny med fotografernas
namn och resterande kolumner är "bockrutor" för övriga kategorier.
Denna sida skulle alltså bara vara för att ansätta kategoritillhörigheterna.
Att titta på bilderna görs i en publik sida.
Jag har två alternativ:
Fortsätta leta eller stånga mig blodig och koda ett egen script.
Jag kan inte php längre än 'Hello world' men jag har lite programmeringsvana och jag är ganska smart, men lite lat.
SQL kan jag inte alls, men det kanske räcker med en flat file-dtabas här (?)
Alternativ ett: Har någon sett något liknande ?
Alternativ två: tips mottages tacksamt!! Behöver jag SQL (jag förväntar mig
ett tjugotal fotografer och kanske 100-200 bilder)?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag hade löst det med en enkel relationsdatabas, dock inte så enkel som med en tabell.
Bild ((BildID) bildtext, fotograf)
Kategori ((KatID) Katnamn)
Sokbar ((BildID, KatID))
Kan man implementera detta utan att kunna SQL och PHP? Tveksamt... Beror väl på hur mycket tid du vill lägga ner och hur snabbt du vill ha det och hur kul tutorials låter... Kanske bättre att be någon hjälpa dig?
Exempel: Bosse har tagit bild 1 som är barn utomhus.
Bosse har tagit sin båt.
Karin har tagit barn utomhus.
BILD innehåller raderna:
1, Mina barn, Bosse
2, Min båt, Bosse
3, Kalle leker ute, Karin
Kategori innehåller raderna
1, Barn
2, utomhus
3, Båt
...
Sokbar innehåller raderna
1, 1
1, 2
2, 2
2, 3
3, 1
3, 2
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Det där skulle du väl kunna lösa med Pixelpost? Lite bökigt, men du slipper koda själv.
Du får ladda upp bilderna en och en. Och sedan kan du kategorisera in alla bilder. Så om Bosse har tagit en bild på ett Barn Utomhus så placerar man bilden som kanske heter Lisa leker med följande taggar: [Bosse], [Barn], [Utomhus]
Klickar man på kategorin Bosse, så ser man alla bilder som Bosse har tagit. Klickar man på kategorin Barn så får man upp alla bilder som är kategoriserade under Barn.
Pixelpost är ganska smidigt att jobba med, och du skulle kunna ordna det ganska enkelt tror jag. Så här ser mitt bildarkiv ut med Pixelpost. Du kan få det att se ut nästan hur du vill.
Men sen om det är nåt sånt här du är ute efter vet jag dock inte. :bire
mappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg aasah: Jo, precis så hade jag oxå löst det _om_ jag hade kunnat (eller orkat lära mig).
silfver: I like!
Då är det bara att börja söka efter webbhotell med GD. Några tips där?
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Det där med pixelpost och kategorier är bra, MEN, går jag in i t.ex. barn och klickar på bilden kommer man till bilden man la in före. Man är då alltså INTE kvar i den mappen, utan blan alla bilder.
Det är väl en av nackdelarna med pixelpost som för övrigt är väldigt bra.