Hej!
Håller på med ett ideellt skolprojekt och är själv närmare amatör än proffs på programmering.
Sitter just nu med funktionaliteten för att skapa användarkonton. Lärarna ska då bland annat ange vilka klasser de undervisar. I MySQL-databasen finns en usertabell, där bland annat lärarna återfinns som individuella poster. Alla användare, dvs även admin personal, elever och föräldrar, finns i samma tabell men med olika typkoder.
En annan tabell hanterar vilka olika klasser som finns på skolan.
Nu har jag skapat en korsningstabell där en post består av ett lärarid och ett klassid. En lärare som har flera klasser får alltså flera poster i tabellen. Så långt är det ju inget konstigt. Månge undervisningsexempel har ju en liknande grej med katalogisering av böcker där en författare skriver flera böcker.
Men jag får ingen ordning på att fånga upp värdena när en lärare har flera klasser. I kontoskapandet anger vederbörande om han/hon undervisar en eller flera klasser. Registering till kopplingstabellen är inget problem när det är fråga om en klass. Den har jag fått att fungera.
Den koden ser ut så här:
function userreg_GetClass($classid, $dbh) {
$classid = $_REQUEST['classID'];
// Laddar befintliga avdelningar och klasser från databasen
$result = @mysql_query("SELECT classID, class_NAME FROM skolwebb_class ORDER BY classID", $dbh);
$buffer .= '\<select name="classID"\>\<option value=""\>- Välj klass\</option\>';
while($rad = @mysql_fetch_array($result)) {
if($classid == $rad\['classID'\]) {
$buffer .= '\<option value="'.$rad\['classID'\].'"selected\>'.$rad\['class_NAME'\].'
\</option\>';
} else {
$buffer .= '\<option value="'.$rad\['classID'\].'"\>'.$rad\['class_NAME'\].'
\</option\>';
}
}
$buffer .= '\</select\>';
return $buffer;
}
Men när det gäller att hantera flera har jag kört fast rejält. Jag får till både en select-multiple-lista och en checkbox och allt det. Men får alltså inte upp värdena.
Tusen tack på förhand någon där ute!