webForumDet fria alternativet

postqresql vs. mysql hjälp...

3 svar · 157 visningar · startad av netfeed

netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg

okej jag behöver en sql server men vet inte vilken jag skall använda till mitt phpande.
vi använder postqresql i skolan men den vill inte vara med under windows verkar det som men jag vill han funktionen text det är därför jag sällar mig lite negativ till den
men skall jag köra på mysql eller försöka skaffa fram w2k eller nåt i den stilen?

jag behöver använda en databas som klarar av mycke information så att man slipper byta om siten blir större

jag vet att detta skall vara under sql topicen men när det handlade om php oxå valde jag att posta det här

------------------
Look Out!
The Tarntula Is Comming

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

För det första heter det inte "en sql server", utan DBMS ( DataBase Management System, har jag för mig ) - eftersom att SQL Server är just en DBMS, alltså en produkt utvecklad av något företag. I det här fallet Microsoft. *viktigpetter* ;)

men skall jag köra på mysql eller försöka skaffa fram w2k eller nåt i den stilen?

W2K är ingen DBMS, och kan därför inte jämföras med MySQL. MySQL kan du köra på W2K, Linux, W98, m.m. så den är väl att föredra.

MySQL är en stabil DBMS, och klarar av att hantera stora datamängder och klarar av många kopplingar mot den samtidigt. Om du har pengar skulle jag dock föreslå Microsoft SQL Server, som troligtvis är den mest använda vid stora webbsystem. Har själv inte provat databaser som DB2 eller Oracle, som också är kända DBMS's.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

[Redigerat av SPiN den 08 dec 2001]

netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg

okey
får väl be brosan om Sql server 2k då eller bara hålla mig med mySql

vad jag menade med w2k var att man kanske skulle uppdatera så att man kan använda postgresql

------------------
Look Out!
The Tarntula Is Comming

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

vad jag menade med w2k var att man kanske skulle uppdatera så att man kan använda postgresql

Eh, hajjar inte. Du måste ju alltid uppdatera databasen när nu data kommer in?

får väl be brosan om Sql server 2k då eller bara hålla mig med mySql

SQL Server köper man per licen, nbara så duv et ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)