webForumDet fria alternativet

Lite problem med teckenkodning

4 svar · 493 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Har lite små irriterande problem med teckenkodning när det gäller text från databasen (mysql).

Som exempel så blir ordet Välkommen Välkommen. Jag undrar hur man ändrar default settings på mysql för att inte läsa tecken i latin, vilket jag tror är default? Hemsidan finns i två versioner, en svensk och en engelsk, så teckenkodningen måste funka i båda... Engelska borde dock funka hur som helst eftersom den innehåller samma tecken som svenskan..

Jag vet att det finsn "temp" lösning då man ändrar det dirrekt efter att man anslutit till databasen genom PHP, men hur gör jag om jag har tillgång till servern dirrekt, alltså ändrar default för mysql, och till vad ska jag ändra?

Kanske inte hör hemma riktigt i PHP, lite mer åt databashållet.. Om det sticker i någons ögon så får ni mer än gärna flytta tråden.

Tacksam för hjälp!

pakmannenMedlem sedan dec. 2002227 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=153352
Att ändra efter uppkopplingen funkar bra. När jag själv installerade MySQL fick man välja vilket charset man ville ha. Vet inte var man kan ändra det i efterhand tyvärr.

Edit - Jag har något som heter MySQLInstanceConfig (Windows) som man kan köra. Finns säkert motsvarande på Linux också.

Problemet är att vid export via phpmyadmin blir alla å ä ö och några andra tecken "korrupta".

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

När du loggar in på PHP My Admin kan du ställa in vilken kodning som anslutningen ska använda.

Provat det?

Det är löst. Fixade sig genom att göra en dumpning genom shell på mysql..

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)