webForumDet fria alternativet

Läsa in var 5:e timma?

PHP

1 svar · 160 visningar · startad av Jock

Medlem sedan sep. 200126 inlägg
Frågan#1

Tja,

jag har ett PHP-forum som kör MySQL.
Ett litet problem som uppstår är att jag inkluderar delar av detta forum, de senaste inläggen, på min förstasida.
Detta klarar inte MySQL av eftersom det blir för många anropa till den. Idioterna på hotellet har väl lagt in nån gräns.
Så därför tänkte jag att man kunde köra ett skript som istället för att hämta datan direkt från databasen, läser av sidan som jag tidigare inkluderade på förstasidan, var 5:e timma? Och återskapar då innehållet exakt. Förstasidan blir ju inte riktigt 100% "up-to-date", men skitsamma, inte så många som gör inlägg ändå...

Skriptet skall alltså läsa av en sida var 5:e timma, och återskapa den som html. Någon som vet något skript som klarar det??? Eller om det är riktigt enkelt, kan skapa ett?

[Redigerat av Jock den 08 dec 2001]

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Orkar inte sätta ihop att skript nu men här är principen för en variant:

1. Ge en variabel ett timestamp $tid=time();
  2. Öppna en tidigare sparad textfil med ett timestamp.
  3. Jämför de två timestampen, och om det gått mer än 5 timmar (5x60x60 sekunder) så spara ned ditt nya timestamp i textfilen och gör en uppdatering av sidan.

Men jag tycker du ska se över ditt skript istället, för så förtvivlat många besök bör du väl inte ha på din förstasida jämfört med forumet. I såfall borde även forumet passera anropsgränsen.

------------------
Fiskesällskapet Salamander

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)