webForumDet fria alternativet

Controllern i MVC

0 svar · 409 visningar · startad av pakmannen

pakmannenMedlem sedan dec. 2002227 inlägg

Hej!

Efter att ha läst ett gäng artiklar om MVC mönstret så tänkte jag försöka mig på att göra ett själv. Allting gick ok med modellerna och vyerna, men nu när jag kommit till controllern så har jag lite frågor. Hoppas någon kan svara..

En grej som inte nämns i någon artikel jag läst är hur man hanterar flera modeller på samma sida. Jag vet inte om jag missförstått något, men det känns ganska uppenbart att man ibland behöver använda sig utav fler än en modell. Till exempel vill man kanske på sin förstasida lista alla användare (User modellen) och kanske även visa nyheter (News modellen) Allting innuti samma vy, så att säga.

Har jag fattat det här rätt? Man ska väl kunna köra fler än en modell på en sida?

Okej, om det stämmer, så fattar jag inte hur man kan skapa endast en controller (index.php) som hämtar sin info från URL-fältet (model=foo&method=bar) som några artiklar hävdar att man ska göra. Eller, det går väl, men känns aningen komplicerat.

Sen finns det andra artiklar där de har en controller för varje vy. Är detta en bättre metod? Ska man då dumpa sina controllersi rotmappen eller vad?

Hoppas någon har några bra råd att ge! :)

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)