webForumDet fria alternativet

Två frågor

3 svar · 362 visningar · startad av Crozz

CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg

Har 2 frågor:P

1. När jag sen kodat klart hemsidan och den finns på ett webbhotell och eget domän och senare får ett inlägg i forumet. Funkar allt 24/7 elr måste min dator vara på för att allt ska sparas i MySQL som skrivs i forumen?

2. Senare så kmr alla medlemmar få egna saker som typ en gästbok och hur får alla en varsin via PHP?
Är det så att man gör ett dokument som heter gastbok.php där man designar den och sånt. Men hur gör man sen så alla har en varsin? Lite intressant tyckte jag:P

Tack!

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

1. Webbhotell erbjuder sällan endast PHP utan Mysql. Du komemr få lägga in databasen på webhotellets mysql server.. så svaret är nej, din dator behöver inte vara på helatiden.

2. Du har en mall gjord i php, du ordnar medlemshantering (inloggning, registrering osv) när dem är registrerade har alla ett unikt id. Skicka detta id't till mallen och vips så har alla medlemmar en "egen gästbok" Svårt att förklara i detalj hur jag menar.. lättare med kod. Har dock inget sånt på lager.

Tulork skrev:

1. Webbhotell erbjuder sällan endast PHP utan Mysql. Du komemr få lägga in databasen på webhotellets mysql server.. så svaret är nej, din dator behöver inte vara på helatiden.

2. Du har en mall gjord i php, du ordnar medlemshantering (inloggning, registrering osv) när dem är registrerade har alla ett unikt id. Skicka detta id't till mallen och vips så har alla medlemmar en "egen gästbok" Svårt att förklara i detalj hur jag menar.. lättare med kod. Har dock inget sånt på lager.

Detta ska fixas oxå i MySQL? Förstår att det är svårt att förklara, men det är så j-kla intressant:P

Så typ varje gång nån registrerar sig så fixar jag så dom har ett eget id. Och id't är det som har allt medlemmen har, gästbok, namn och mm. Så det är inte så jätte svårt som det känns och låter? Är jag på rätt väg som du säger?

Har fixat ett inloggningsystem från tråd http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1347389#post1347389

Det är ju inte helt fel fritt som ni ser att jag skrivit i det forumet:D

Men undra igen detta med gästbok. Hur kopplar jag ihop så att när man loggat in så finns "logga ut" och gästbok? Logga ut är där men hur gör jag så gästbok finns?
Sen oxå när man postar ett inlägg, som typ här då står det mitt namn åt vänster och hur många inlägg. Hur gör jag då så den som skriver i gästboken har sitt namn där utan att behöva skriva det?

Ifall jag sen gör en länk som ty pheter "andra medlemmar" så ska det finnas länkar i den på andra medlemmar så man kommer in på deras gästböcker hur görs detta?

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
128 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)