webForumDet fria alternativet

problem med redigera inlägg med felkontroll

PHP

5 svar · 394 visningar · startad av mottosson

Medlem sedan mars 200339 inlägg
Frågan#1

Jag har en sida där man kan redigera inlägg från en databas som fyller några input-element med information, och när man trycker spara körs en felkontroll av det inskriva så de håller sig till vissa regler. Grejen är att jag vet inte hur jag ska fylla input-fälten utan att göra såhär:

<input type="text" name="text" size="40" value="<?= $DB["text"] ?>">

men problemet då blir att när sidan laddas om och ett fel påträffas så man inte direkt kan gå till en spara-funktion så lägger den in infon från databasen igen och sparar inte det man har skrivit! Kan man sätta value på en input i php-kod, typ text.value=$DB["text"] eller finns det någon annan bra lösning?

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Du kan fylla en value med hjälp av php på följande sätt

<input type="text" name="text" size="40" value="<?php echo $DB["test"]; ?>" />
Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Hur görs felkontrollen? Du får lägga värdena från inputfälten i nya variabler, alt. sessionvariabler om du gör en tur till ett externt dokument.
Om du lägger ut koden kan du få mer konkreta förslag.

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

fiddler skrev:

Hur görs felkontrollen? Du får lägga värdena från inputfälten i nya variabler, alt. sessionvariabler om du gör en tur till ett externt dokument.
Om du lägger ut koden kan du få mer konkreta förslag.

Missuppfattade jag frågan? Har hänt förut.. men av någon anledning har jag otroligt svårt att läsa det mottosson skrivit och förstå det.

http://www.streetwisemedia.se/mathias/php.txt

Här har ni hela sidan, jag vet att problemet ligger i att jag sätter värden till input-elementen i samma ögonblick som dom skapas, o då får dom värdena som finns i databasen i detta fallet, och när man laddar om sidan för att köra felkontrollen så kommer dom sättas tillbaks till databasvärdena igen, har man då skrivit något i te.x. text-fältet kommer allt försvinna om man inte har skrivit allt på rätt sätt så!

vet inte om jag har gjort mig helt förstådd, men hoppas ni fattar, jag var trött när jag skrev de första inlägget!

blä, jag är bra dum ibland.... löste de såhär:

<?php
if (isset($POST["spara"]))
{
   $email = $_POST["email"]
}
else
{
    $email = $DB["email"]
}
?>

<input type="text" name="email" size="40" value="<?= $email ?>">
277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)