CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Tja!
Jag har hållt på med ett kundformulär från WDS och fått det till en gästbok. Nu har jag börjat få tankar om att utveckla det till ett forum. Men hur gör jag länkar till inläggen som man gör via PHP till MySQL.
Det ska finnas en sida där alla inlägg finns som man sedan ska kunna gå in på och svara i. Tror jag vet hur jag ska göra i allt annat:D
Tack!
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Ett tips kan vara att ladda ned ett gratis forum med öppen källkod :) Då kan du ju kolla hur dem löste olika problem :)
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg t ex phpBB... finns en hel del open source forum du kan dra hem och kolla mer på. Men dessa kan ibland vara rätt svåra att förstå om man inte är van php programmerare... men kolla på, det är bara bra.
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Ok. Men bara undra hur man fixar länk till nått man gjort via PHP?
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg Alltså om jag förstår dig rätt.. vilket inte är så sannolikt.. så vill du att man ska kunna trycka på länken "Ett inlägg" och så ska sidan bytas och alla inlägg under detta inlägg visas, sen att man också ska kunna skriva inlägg???
När man skriver ett inlägg så sparas det ju i databasen, antagligen.. i databasen har du fältet id.. antagligen. Dessa id är unika..hoppas jag. När du listar inlägg från databasen och gör dem till länkar så skickar du med id't i länken till den sidan du ska visa inlägget på...
en typisk länk kan då se ut så här
<a href="sidan_som_visar_inlägget.php?id=<?php echo $id_från_databasen;?>"><?php echo $rubriken_på_inlägget; ?></a>
För att detta ska funka vill det sig att du sparar inläggen i databasen, har fältet id som auto_incrementar, har en sida som tar emot variablen $id när den skickas med länken samt en mysql sats som loopar ut innehållet i databasen så att du kan länka med id't.
När den andra sidan tagit emot idät som du skickade i länken så kan man sedan använda detta skickade id för att hämta den specifika informationen ifrån databasen.
Kanske var svårt att förstå vad jag skrev :) är själv trött
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Okej tack:P Ska kolla forumen sen:D Tack alla:)
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg
Tulork skrev:
Alltså om jag förstår dig rätt.. vilket inte är så sannolikt.. så vill du att man ska kunna trycka på länken "Ett inlägg" och så ska sidan bytas och alla inlägg under detta inlägg visas, sen att man också ska kunna skriva inlägg???
När man skriver ett inlägg så sparas det ju i databasen, antagligen.. i databasen har du fältet id.. antagligen. Dessa id är unika..hoppas jag. När du listar inlägg från databasen och gör dem till länkar så skickar du med id't i länken till den sidan du ska visa inlägget på...
en typisk länk kan då se ut så här
<a href="sidan_som_visar_inlägget.php?id=<?php echo $id_från_databasen;?>"><?php echo $rubriken_på_inlägget; ?></a>
För att detta ska funka vill det sig att du sparar inläggen i databasen, har fältet id som auto_incrementar, har en sida som tar emot variablen $id när den skickas med länken samt en mysql sats som loopar ut innehållet i databasen så att du kan länka med id't.
När den andra sidan tagit emot idät som du skickade i länken så kan man sedan använda detta skickade id för att hämta den specifika informationen ifrån databasen.
Kanske var svårt att förstå vad jag skrev :) är själv trött
Ifall du förtsod mig rätt så mena jag som tex wF att tex jag postar denna tråd och sen svarar ni. Då vill jag bara veta hur man gör så denna tråd går att komma till via en länk, för jag tror inte skaparna till wF hela tiden sitter och gör ett nytt dokument varje gång nån postar ett nytt ämne. Så är koden du skrivit det jag söker efter?
Gästboken jag gjort så är allt efter varann. Hur skulle man kunna göra så med trådar som är länkande. Som tex denna.
Tack :)
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg Nä, alltså man gör inte ett nytt dokument helatiden.. det va det jag försökte säga.. man har En sida som en mall kan man säga.. denna "mall" tar emot den information man skickar i länken.. ofta ett id eller liknande.. någonting som är unikt för inlägget/topicen. I självaste mallen så tar du emot id't från länken, tittar om detta id finns i databasen, om det finns så hämtar du och skickar ut den informationen på sidan.
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Okej. Det var vad jag ville höra:P Tack Tulork:D
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Håller på med detta nu och detta är på sätt och vis som ett forum. Man kan göra en ny tråd via PHP och länken kommer auto av PHP och MySQL? Så det blir som ett vanligt forum? Jag är ute efter nått sånt:P Att man inte ska behöva gå in på databasen efter man gjort det du sagt utan sen fixar allting v sig själv som här på wF:D
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg det här forumet som många andra använder sig av php/mysql och du hämtar all data via en loop och skriver ut automatiskt
ex
while ($saker = mysql_fetch_array($sql))
{
// Skriv ut post, som slutar när det inte finns mer att skriva
// eller du har angett att den ska sluta efter visst antal poster
echo "<h2>".$saker['rubrik']."</h2>";
echo "<p>".$saker['texten']."</p>";
echo "<p><a href=\"svara.php?id=".$saker['id']."\">Svara</a></p>";
}
ger
<h2>Hej</h2>
<p>Min text</p>
<p><a href="svara.php?id=1">Svara</a></p>
<h2>Goddag</h2>
<p>Oj vad trött jag är nu på morgonen</p>
<p><a href="svara.php?id=2">Svara</a></p>
<h2>Vi ses</h2>
<p>Ge mig frukost nu!</p>
<p><a href="svara.php?id=3">Svara</a></p>
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Vad borde jag fixa först med hemsidan jag gör? Fixa ett medlem och inloggningsystem elr fixa ett forum?
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg medlem och inloggning skulle jag vilja säga.. Du kan ju sedan använda dessa uppgifter för forumet.
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Kör på det:P Tänkte oxå så men var ej säker:/
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg Okej. Jag har där man skriver in anv och lösen men det man kontaktar det med har jag ej. Ska leta lite på phpsidan hotscripts samt google:D
Sen så måste alla sidor man gjort finnas för oinloggad och inloggad så man sätter väl ett extra namn typ inl framför varje dokument som betyder inloggad? För min hemsida ska man kunna spela och sånt på utan att vara member man för att chata så måste man vara inloggad:P Nått mer. Måste nu oxå designa om lite till dom som senare r inloggade:)
<html>
<head><title>Logga in</title></head>
<body>
<h2>Logga in</h2>
<form action="" method="post" name="loginform">
<table border="5" cellpadding="5" cellspacing="0" bgcolor="#ffff00">
<tr><td>Användarnamn</td><td><input name="anvandarID" type="text"></td></tr>
<tr><td>Lösenord</td><td><input name="losenord" type="password"></td></tr>
<tr><td></td><td><input type="submit" value="Logga in"></td></tr>
</table>
</form>
</body>
</html>
Koden är nått jag tagit från WDS:D
Nått som jag glömt? Nått mer jag borde göra än allt jag sagt?
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Du bör söka på wF också, finns en hel del information.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=37527
Sök -> Läs -> Prova .. fastnar du så läs mer , förstå vad du gör och varför :birp
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg Läs och lär om Sessions! Googla på det, använd php.net mm.