webForumDet fria alternativet

Inloggning och Session

0 svar · 125 visningar · startad av streetrobban

streetrobbanMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Jag vet att det inte är bra att jobba så här sent, blir ju oftast fel då. Hur som helst har jag pillat ihop början på ett inloggningssytem. Jag har de två första sidorna där man loggar in (login.php) och sedan där man blir bekräftad, att lösen och pass stämmer. Om det gör det så "blir man aktiv". Alltså ändras cActive från 0 till 1 (login2.php). Koden ser ut så här:

<html>
<head>
<title>Test</title>
<link rel="stylesheet" href="css.css">
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" topmargin="20" leftmargin="20">
<font face="Verdana">

<?
$open = mysql_connect("localhost", "", "") or die(mysql_error()); 
mysql_select_db("recensioner", $open) or die(mysql_error());
$result = mysql_query("SELECT * FROM crew where cAlias ='$anvandarnamn' AND cPassword = '$losenord'", $open) or die(mysql_error()); 
$num_rows = mysql_num_rows($result);

if ( $num_rows != 0 ) {
$result = mysql_query("UPDATE crew SET cActive = '1' WHERE cAlias = '$anvandarnamn' AND cPassword = '$losenord'", $open) or die(mysql_error());
echo("Inloggningen lyckades");
echo("<br><br>");
echo("<a href=logout.php>Logga ut</a>");
} else {
echo("Ett fel uppstod");
}

echo("<br><br>");

// Stäng databasen
mysql_close($open);

include("menu.php");
?>

</font>
</body>
</html>

Varför jag skriver ut koden är för att jag vill att ni ska hjälpa mig med att skapa en session med värdet av cActive, så man kan kolla på andra sidor om man är inloggad (det vill jag också ha hjälp med, lite säkerhet på sidorna). Sedan en logout.php. Jag vet liksom inte hur jag ska få scriptet att ändra tillbaka cActive till 0 igen när man loggar ut. Det kanske ni också kan hjälpa mig med. Ha en bra nattsömn! :e

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)