Undrar lite över hur man bygger en simpelt whois script. Det är främst .com, .se, .nu jag är intresserad av att få.. Saken är den att jag inte längre vill riskera att någon snor mina domännamn när jag gör whois på andra sidor.. vilket har hänt mig och andra.
Whois script
8 svar · 592 visningar · startad av Tulork
Jag hittade ett bra en gång i tiden. Ska leta lite när jag kommer hem...
Det är inte sniffning jag är orolig över.. det är att dem lagrar sökorden i databas.. sen går igenom det själva.. jag säger inga namn efter som det inte går att bevisa.
Att en sniffing var minimal var lite min poäng. ;) I övrigt tycker jag det känns lite foliehat över det hela.
Whois är ett väldigt enkelt protokoll ...
Koppla upp dig mot port 43 på lämplig server (välj server beroende på tld). Skicka domänen. Data som ekas tillbaka kan du antingen printa ut direkt eller scanna efter rätt nyckelord för att få ett eget standardiserat Ja/Nej.
För att förstå vad som händer kan du t.ex. för skojs skull göra en manuell fråga med telnet.
> telnet whois.nic.uk 43
theregister.co.uk
Efter en stund kommer en massa data som berättar vem som reggat theregister.co.uk. Han verkar heta Linus Birtles. Bra då vet jag det. Om ingen reggat domänen får du ett svar som säger att den inte finns.
Väldigt enkelt med andra ord.
Jag hittade inte mitt gamla. :(
coder skrev:
Whois är ett väldigt enkelt protokoll ...
Koppla upp dig mot port 43 på lämplig server (välj server beroende på tld). Skicka domänen. Data som ekas tillbaka kan du antingen printa ut direkt eller scanna efter rätt nyckelord för att få ett eget standardiserat Ja/Nej.
För att förstå vad som händer kan du t.ex. för skojs skull göra en manuell fråga med telnet.
> telnet whois.nic.uk 43
theregister.co.ukEfter en stund kommer en massa data som berättar vem som reggat theregister.co.uk. Han verkar heta Linus Birtles. Bra då vet jag det. Om ingen reggat domänen får du ett svar som säger att den inte finns.
Väldigt enkelt med andra ord.
Tackar. Verkar enkelt nog :)
colione skrev:
Att en sniffing var minimal var lite min poäng. ;) I övrigt tycker jag det känns lite foliehat över det hela.
Det kan tyckas.. men hellre bli kallad det än att förlora fler domäner :stud