webForumDet fria alternativet

sendmail verkar bara skicka till en e-postadress men inte en annan

PHP

7 svar · 543 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har ett kontaktformulär som använder sig av mail() och använder jag mig av xxx@xxx.com funkar det bra, men använder jag mig av xxx@yyy.com verkar det inte fungera, jag får inget felmeddelande, men meddelandet når inte fram. Det går bra att maila till den adressen via ett e-postprogram och det hamnar inte i någon skräppostmapp.

Vad är det som kan vara fel och var ska jag felsöka egentligen?

Medlem sedan feb. 2007278 inlägg

Kan du kolla Sendmails fellogg?

Det kan vara så att mottagaren vägrar ta emot mail om reverse DNS lookup inte ger samma resultat som när SMTP-kommandot EHLO/HELO sänder en presentation:

Sändaren:

HELO mydomain.com

Mottgaren gör RDNS på IP-adressen och finner att den inte alls motsvarar "mydomain.com" och vägrar ta emot meddelandet.

itpastorn skrev:

Kan du kolla Sendmails fellogg?

Det kan vara så att mottagaren vägrar ta emot mail om reverse DNS lookup inte ger samma resultat som när SMTP-kommandot EHLO/HELO sänder en presentation:

Sändaren:

HELO mydomain.com

Mottgaren gör RDNS på IP-adressen och finner att den inte alls motsvarar "mydomain.com" och vägrar ta emot meddelandet.

Har du lust att utveckla det där lite och försöka översätta åt mig :)

Har du lust att utveckla det där lite och försöka översätta åt mig

PHP skickar inte mejlen själv, utan nyttjar systemets SMTP-server. SMTP-servrar i sin tur talar "Simple Mail Transport Protocol", med varandra. Systemet är läsbart i klartext. Här följer en session:

root@ne ~ # nc localhost 25
220 localhost.localdomain ESMTP Postfix
HELO foobar.se
250 localhost.localdomain
MAIL FROM: foobar@foo.se
250 Ok
RCPT TO: gunther@localhost
250 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
subject: Test

Hej hopp i lingonskogen

.
250 Ok: queued as 7F3AE48E023C
QUIT
221 Bye
root@ne ~ #

Alla rader med en siffra först kommer från servern och alla som är på "200-talet" är bra. Jfr. http-koder.

Punkten är viktig, då en ensam punkt avslutar ett meddelande, men det väsentliga här är utbytet "HELO <sändande domän>" + svar. Där gör många servrar en baklänges DNS förfrågan. Har IP-adress si och så verkligen domänen xyz? Om svaret är nej, så kan de vägra gå vidare med transaktionen. Lägg märke till att jag presenterade mig som "foobar.se", men att servern likväl säger "välkommen" till localhost@localdomain. "Aye, there's the rub", som Hamlet sa!

Hmm, men jag förstår inte riktigt vad jag ska göra för att felsöka problemet?

Titta i din sändande mejlservers logg.

Var hittar jag dessa loggar? Jag har webbhotell hos Aleborg.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Vänd dig då till aleborg med ditt problem. De har tillgång till desssa loggar och kanske kan lokalisera felet.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)