webForumDet fria alternativet

Exekvera php kod utanför apache

6 svar · 303 visningar · startad av HDJHSKGDKJHSD

HDJHSKGDKJHSDMedlem sedan sep. 2001147 inlägg

Jag kör unix, och undrar om man kan exekvera php-kod utanför apache..

d.v.s direkt i systemet, vore väldigt trevligt för då skulle man kunna göra lite cron jobb lättare eftersom jag inte kan perl :)

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Det är inte Apache som exekverar koden, det är PHP själv som gör det.

Vill du exekvera ett script så skriver du koden i en fil och sen skriver du detta vid kommandoprompten:
php minfil.php

Det bör fungera.

------------------
de'nim

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Kim: det funkar väl endast om man har kompilerat PHP som "standalone" och inte som Apachemodul (vilket de flesta har tror jag, eftersom det ger bättre prestanda)?

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

Jag tror inte att de flesta kör som apachemodul. Hittills har detta fungerat för mig överallt där jag har kört php.

------------------
de'nim

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Inte för att vara otrevlig, men det låter vansinnigt korkat att köra php som cgi. Har du förklarat detta för dina uppdragsgivare, Kim?

\t Hsh, om det körs som modul kan du alltid anropa wget http://www.dinserver.com/snafu.php för att köra "snafu.php".

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

[Redigerat av spango den 01 nov 2001]

Inte för att vara otrevlig, men det låter vansinnigt korkat att köra php som cgi. Har du förklarat detta för dina uppdragsgivare, Kim?

Jag sa aldrig att jag har gjort detta för någon arbetsgivare. Jag tror inte heller att min arbetsgivare skulle göra det. Jag sa att jag har testat på ett antal burkar bara, och det för min egen skull.

------------------
de'nim

[Redigerat av Kim den 01 nov 2001]

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Jaså. Det förklarar ju saken (helsoft att slippa göra en hel sida för att testa nån fjuttpryl :bire ).

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb