webForumDet fria alternativet

Hjälp en nybörjare med mode_rewrite

PHP

5 svar · 795 visningar · startad av vic

Medlem sedan apr. 2006244 inlägg
Frågan#1

Jag har försökt mig på det här med mod_rewrite men jag får inget resultat. Jag vill att alla länkar i stil med www.mindomän.se/vadsomhelst ska bli www.mindomän.se/index.php?sida=vadsomhelst . Hur ska jag gå tillväga? Jag sitter på en windowsburk förövrigt, om nu det påverkar hur man gör

Medlem sedan mars 2001185 inlägg

mod_rewrite är en modul till webbservern Apache.

Det du vill göra kallas URL Rewriting, och har egentligen ingenting med PHP (eller operativsystem) att göra. :)

Vilken webbserverprogramvara kör du?
Om det är Apache, kör du med flera adresser eller kommer man till samma sida hur man än ansluter till din dator?

Om du nu kör Apache är det troligen så enkelt att aktivera mod_rewrite och skriva in (där du "vill ha det", referera till föregående fråga):

RewriteEngine On
# Katalogen finns ej
RewriteCond REQUEST_FILENAME !-d
# Filen finns ej
RewriteCond REQUEST_FILENAME !-f
# Det är inte en fil-genväg
RewriteCond REQUEST_FILENAME !-l
# Och din regel
RewriteRule ^([a-z]+)$ /index.php?sida=$1

För IIS finns det lite olika sätt, men jag kan tyvärr inte rekommendera något: en sökning på google efter IIS rewrite, eller att vänta på ett bättre svar är dina alternativ :)

Tja det är apache och endast en domän, Var skriver jag in koden? I en .htaccess fil som jag lägger i rotmappen?

Medlem sedan mars 2001185 inlägg

Det borde funka, ja. Om inte, kolla upp AllowOverride-direktivet för din webbrot (i httpd/apache.conf)

ska testa

Medlem sedan juni 20101 inlägg

Hej!

Jag gör mitt första inlägg genom att lyfta upp denna gamla tråd. Även jag är nybörjare med mod_rewrite och skulle vilja ha hjälp med koden.

I min webb-butik (som ligger på Binero) har jag URL-er av modellen

index.php?kategori=kategorins_namn&vara=varans_namn

Jag vill nu istället ha dem¨

/kategorinamn/varunamn

Hur skall mod_rewrite-koden se ut?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)