jonne Medlem sedan jan. 2001 1 154 inlägg Frågan 30 okt. 2001 14:59 #1 Någon som har en bra tutorial eller vet hur man går till väga om man vill bygga upp en sökmotor som ska söka igenom en eller flera XML filer?
------------------
If i want culture, I'll eat yogurt.
S SPiN Medlem sedan mars 2000 7 896 inlägg Vad ska du köra på för plattform? Är det en Windows maskin skulle jag använda mig av Microsoft XMLDOM genom ett COM-objekt, även om det skulle gå segt. Orsaken är att PHP och XML, vad jag har märkt, inte är speciellt väl utbyggt. Det finns ett par parsers för XML i PHP, men ingen inbyggd eller avancerad.
Jag har inte sett några tutorials heller, men du kan alltid kolla på www.phpbuilder.com om dom har någon artikel.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
jonne Medlem sedan jan. 2001 1 154 inlägg Ska köra det på en linux maskin. Hittade lite om php och xml på phpbuilder och melonfire men dock inget om hur man gör för att söka i dem.
------------------
If i want culture, I'll eat yogurt.
S SPiN Medlem sedan mars 2000 7 896 inlägg I våras skrev jag ihop en XML Parser-klass, men jag har glömt bort om den fungerade bra, om den fungerade övehuvudtaget, osv.
Du kan ju alltid testa den, har lagt upp den här .
Jag hittade också ett gammalt script, där jag använde mig av den, och det ser ut något så här:
$foretag = $HTTP_POST_VARS['companyForetag'];
$land = $HTTP_POST_VARS['companyLand'];
$stad = $HTTP_POST_VARS['companyStad'];
$cntForetag = 0;
$cntLand = 0;
$cntStad = 0;
$xml = new Parser("foretag.xml");
$rot = $xml->getRoot();
$kids = $xml->getChildren($rot);
while($nodes = array_shift($kids)) {
if($foretag != "" && $xml->getContent($nodes, "namn") == $foretag) {
$arrForetag[$cntForetag]["foretagsnamn"] = $foretag;
$arrForetag[$cntForetag]["adress"] = $xml->getContent($nodes, "gatuadress") . ", " . $xml->getContent($nodes, "postadress");
$arrForetag[$cntForetag]["land"] = $xml->getContent($nodes, "land");
$arrForetag[$cntForetag]["telefonnummer"] = $xml->getContent($nodes, "telefonnummer");
$arrForetag[$cntForetag]["omraden"] = $xml->getContent($nodes, "omraden");
$arrForetag[$cntForetag]["person"] = $xml->getContent($nodes, "kontaktperson");
$email = $xml->getAttributeContent($nodes, "email");
$arrForetag[$cntForetag]["email"] = $email[0];
$cntForetag++;
}
}
Varför glömmer man, eller egentligen skiter i, att dokumentera sina klasser/funktioner? Man kan väl ivf kommentera dom, så att man vet vad dom gör... ;)
Man glömmer ju så jäkla snabbt annars, då man inte använder dem. :l :)
Hur som helst, hoppas du får användning av klassen!
Lycka till!
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
[Redigerat av SPiN den 30 okt 2001]
S SPiN Medlem sedan mars 2000 7 896 inlägg Kom på att det kan vara bra att visa hur min XML-fil var uppbyggd också...
foretag.xml
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<?xml-stylesheet href="foretag.xsl" type="text/xsl"?>
<foretagslista>
<foretag>
<namn>Ett_företag</namn>
<gatuadress>Företagsgatan 6</gatuadress>
<postadress>123 45 Företagarberg</postadress>
<land>Företagaristan</land>
<telefonnummer>000-123123</telefonnummer>
<omraden>IT_Nätverk, IT_Programmering, IT_Webdesign, IT_Mjukvarutillverkning</omraden>
<kontaktperson email="personen@foretaget.se">Personen</kontaktperson>
</foretag>
</foretagslista>
Bara så du vet :e
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com