HDJHSKGDKJHSDMedlem sedan sep. 2001147 inlägg
I denna hyper-teknik "intresserade" värld så växer de flesta tjänster ut även på WAP.. Min fråga är då; hur börjar man med wap och php?
Kan man använda php "i" wap kod?
Jag har inte lust att köpa nån bok så internet-resurser vore perfekt!
(engelska eller svenska spelar ingen roll)
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Tjena!
PHP och WAP funkar kanon ihop, inga som helst problem. Har själv byggt en mailtjänst med WAP och PHP (imap), och det svåra är egentligen bara hålla reda på sina variabler :)
Det du bör tänka på är:
- Sätt alltid content-type till 'text/vnd.wap.wml'
- Skicka med sessionID i querysträngen om du använder sessions
- Döp filen till .php ;)
Självklart måste webservern också vara konfigurerad med rätt MIME-typer, för .wml, .wbmp, osv. Kan dom inte i huvudet, men jag ska kolla upp dem... Återkommer lite senare med dem :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
HDJHSKGDKJHSDMedlem sedan sep. 2001147 inlägg
tack, låter jättebra!
Hur började du med WAP?
Kanske finns det något trevligt program som hanterar WAP smidigt? ;)
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Hur började du med WAP?
Kanske finns det något trevligt program som hanterar WAP smidigt?
Tja, jag läste in lite på WAP, satte mig ned och skrev nån WAP-sida. Testade. Om det inte funkade, hoppade jag tillbaka till square 1 ända tills jag fick till en WAP-sida som funkade. Först då började blanda in PHP i det, och det var samma sak där. Förutom att det inte finns så mycket att läsa om det, så jag testade mig fram istället.
Fråga här om du får problem, jag är nästan säker på att det är flera här som har mixat PHP och WAP.
Red} Vad menar du med program? Det finns ett par program som man kan kolla sina WAP-sidor via, utan att använda sig av mobiltelefonen. Dock rekommenderar jag att använda telefonen... Då vet du garanterat hur den ser ut. Kan läggas till att layout och så skiljer sig mellan vilken typ av telefon man har, precis som med webbläsare.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
[Redigerat av SPiN den 26 okt 2001]