Hej jag har fått tag på ett uppladdningsscript jag behöver för min sida.
Jag kan inte speciellt mycket om php så behöver hjälp av er.
Jag vill spärra så man bara kan ladda upp filer av typen: .doc, .text, .pdf och kanske några fler...
Kan någon hjälpa mig med det? här är koden:
<?
include("config.php");
function path_options()
{
global $upload_dirs;
$option = "";
foreach ($upload_dirs as $path => $pinfo)
{
$option .= '<option value="'.$path.'">'.$pinfo["name"].'</option>';
}
return $option;
}
function check_vals()
{
global $upload_dirs, $err;
if (!ini_get("file_uploads")) { $err .= "Filen har blockerats! Kontakta Pluggis.nu"; return 0; }
$pos = strpos(ini_get("disable_functions"), "move_uploaded_file");
if ($pos !== false) { $err .= "Filen har blockerats! Kontakta Pluggis.nu"; return 0; }
if (!isset($_POST["path"]) || (strlen($_POST["path"]) == 0)) { $err .= "Fyll i alla fält!"; return 0; }
if (!isset($upload_dirs[$_POST["path"]])) { $err .= "Kunde inte hitta filen!"; return 0; }
if (!isset($_POST["pwd"]) || (strlen($_POST["pwd"]) == 0)) { $err .= "Du glömde kontrollkoden!"; return 0; }
elseif ($_POST["pwd"] != $upload_dirs[$_POST["path"]]["password"]) { $err .= "Fel Kontrollkod!"; return 0; }
if (!isset($_FILES["userfile"])) { $err .= "För stor fil!"; return 0; }
elseif (!is_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'])) { $err .= "För stor fil!"; return 0; }
return 1;
}
$err = ""; $status = 0;
if (isset($_POST["upload"])) {
if (check_vals()) {
if (filesize($_FILES["userfile"]["tmp_name"]) > $max_file_size) $err .= "Maximal filstorlek: $max_file_size bytes";
else {
if (move_uploaded_file($_FILES["userfile"]["tmp_name"], $upload_dirs[$_POST["path"]]["dir"].$_FILES["userfile"]["name"])) {
$status = 1;
}
else $err .= "Någon gick fel!";
}
}
}
if (!$status) {
if (strlen($err) > 0) echo "<h4>$err</h4>";
}
else {
echo "<h4>"".$_FILES["userfile"]["name"]."" Har laddats upp korrekt!</h4>";
}