webForumDet fria alternativet

PHP Quiz ;)

4 svar · 459 visningar · startad av thr

thrMedlem sedan aug. 200311 inlägg

Postade detta på PHPSidan.nu också, ursäkta för kors-postning om någon läser båda forumen. Iaf, satt o skrev ihop lite frågor för eventuella arbetsintervjuer och tänkte att det vore kul att se hur mycket folk kan utan att kolla i manualen eller någon annan stans (samt att se om jag har gjort några fel):

1. Vad för skillnad på utskriften blir det mellan
a och b:

a) echo $foo, $bar;
b) echo $foo. $bar;

2. Vad används dl(); till?

3. Det finns två stycken mysql_ funktioner för att
"escape:a" data för mysql, vad heter dem?

4. Vilka är alla skillnaderna mellan echo och print?

5. Vad annvänds x, m och U modifierarna till i preg_-funktionerna?

6. Nämn tre olika objekt som finns för att läsa XML i PHP5.1 och senare.

7. Vad är det för skillnad på DOM och DOM XML ?

8. Vilken av funktionerna call_user_method och call_user_func är deprecated när
man ska kalla på en metod i ett objekt?

9. Är den deprecated när man kallar på vanliga funktioner också?

10. Vad för nytt keyword tillkom i PHP5 istället för is_a()-funktionen ?

11. Kan man använda property_exists() för att kolla icke-publika fält i objekt?

12. Hur ser regexp syntaxen ut i preg_-funktionerna för att namnge ett subpattern ?

13. Hur ser regex syntaxen ut i samma funktioner för att göra så ett subpattern blir "non-capturing" ?

14. Hur skulle tabellen för att länka ihop dessa två tabeller i en m:n relation se ut?

User
id
name

Group
id
name

15. Hur skulle du namnge tabellen du beskrev i frågan innan?

16. Vilken av sätten att läsa XML-data i PHP5 tar minst ram-minne?

17. Går det att ansluta till DB2 genom PDO?

18. Är det någon praktiskt skillnad på SQL frågorna:

a) select \* from table where id = 1 and id = 2
b) select \* from table wjere id in(1,2)

19. Vad står SPL för?

20. Vilka interface ska man implementera för att kunna:

a) Använda array-operatorn \[\] på objektet
b) Använda foreach-loopen på objektet

21. Vilken av de två interface:n i fråga 20 ingår inte i SPL?

22. Vad var speciellt med releasen av PHP 5.2.2 ?

23. I vilken version blev register_globals satt till off som standard?

24. Vad står AJAX för?

25. Är AJAX en ny teknologi?

26. Nämn två AJAX bibliotek.

27. Nämn tre PHP ramverk.

28. Vad står O/R-M för?

29. Vad står MVC för?

30. Vilken inställning i php.ini används för att slå av all felraportering?

31. Vad står SSL för?

32. Nämn ett annat sätt att ordna heirarkiska listor i en databas förutom Adjacency List.

facit fråga 1-16
facit fråga 17-32

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

18 rätt... besvikelsen är stor :(

Ska det inte vara where istället för wjere i fråga 18b

Fattas det dessutom inte några svar i facitet?

EDIT* va inget... bara jag som e blind

Tulork skrev:

Ska det inte vara where istället för wjere i fråga 18b

Jo det ska det ju, tack så mycket ^^ detta är bara ett snabbt utkast jag skrev på fem minuter, ska bli 64 frågor totalt och några av dem som är här kommer jag ta bort och ersätta - det ska bli en online quiz som man kan ta senare.

itpastornMedlem sedan feb. 2007278 inlägg

Fel svar på fråga 23 i facit: Rätt svar 4.2.0
http://se.php.net/register_globals

Man kan argumentera om AJAX är en akronym. Från början var det så, men sedan dess har termens upphovsman backat i frågan.

Dessutom skulle väl facit på fråga 26 och 27 vara lite utförligare. Vad hade hänt om jag svarat Dojo eller Sarissa med den planerade automatiska rättningen?

Fråga 16. Enligt Rob Richards så tar fortfarande SAX minst minne. (Pro PHP and XML Web Services, sid 411) och även om jag personligen ogillar dess "push" tänkande, så finns gränssnittet kvar också i PHP 5+.

I ett jämförande test på ett gigantiskt dokument tog metoderna upp följande mängd minne:
DOM 85,6MB
Simple XML 85,6MB
xml (=sax) 26kb
XMLReader 177kb

(Jag fick ca 27 poäng - lite beroende på hur man skall tolka någon fråga... Typ att jag bara nämnde två av tre skillnader mellan echo och print och vet inte om man får en poäng om man inte har exakt samma namn på tabellen i fråga 15 som du föreslår.)

Kul med ett lite mer ansträngande test!

Här är ett test till: http://www.zend.com/store/education/certification/self-test.php

itpastorn skrev:

Fel svar på fråga 23 i facit: Rätt svar 4.2.0
http://se.php.net/register_globals

Oops, yes.

itpastorn skrev:

Man kan argumentera om AJAX är en akronym. Från början var det så, men sedan dess har termens upphovsman backat i frågan.

Jo verkligen, men Ajax betyder fortf. något - ska göra den tydligare.

itpastorn skrev:

Dessutom skulle väl facit på fråga 26 och 27 vara lite utförligare. Vad hade hänt om jag svarat Dojo eller Sarissa med den planerade automatiska rättningen?

Det går bra, den automatiska rättningen kommer bara visa rätt svar bredvid eftersom det är svårt att automatiskt rätta vissa svar

itpastorn skrev:

Fråga 16. Enligt Rob Richards så tar fortfarande SAX minst minne. (Pro PHP and XML Web Services, sid 411) och även om jag personligen ogillar dess "push" tänkande, så finns gränssnittet kvar också i PHP 5+.

I ett jämförande test på ett gigantiskt dokument tog metoderna upp följande mängd minne:
DOM 85,6MB
Simple XML 85,6MB
xml (=sax) 26kb
XMLReader 177kb

Jag har fått annat resultat hos mig, nu har jag förvisso inte provat på ett dokument som är så gigantiskt stort - kanske ska formulera om frågan lite med att det räcker att nämna ett av de två av de sätt att läsa som tar minst minne.

itpastorn skrev:

(Jag fick ca 27 poäng - lite beroende på hur man skall tolka någon fråga... Typ att jag bara nämnde två av tre skillnader mellan echo och print och vet inte om man får en poäng om man inte har exakt samma namn på tabellen i fråga 15 som du föreslår.)

Ang echo/print så är det en tabbe av mig, print är ett keyword och inte en funktion - så tagit bort det i mina versin av frågorna. Ang. fråga 15 så är detta test tänkt som eventuellt inför arbetsintervjuer på jobbet och vill bara se så att människan inte döper det till "link_table_1" eller något annat skumt.

Ska göra zendtestet nu, tack för alla påpekningar :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)