webForumDet fria alternativet

java och php

3 svar · 204 visningar · startad av jonne

jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Någon som har erfarenhet av att koppla ihop php och java? Hur gör man? Finns det något matnyttigt att läsa om det?

------------------
If i want culture, I'll eat yogurt.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag har försökt ett par gånger, och det har väl funkat. Jag har dock inte riktigt förstått varför man ska göra det, förutom att det finns vissa komponenter skrivna i Java som man kan utnyttja via PHP isf (T.ex. en fax-komponent).

För att få igång det måste du pilla lite i din php.ini-fil och avkommentera biblioteket för Java samt ändra lite sökvägar. Första gången var det lite krångligt, men det ska nog gå vägen ska du se :)

Det finns en artikel på http://www.phpbuilder.com som behandlar det här...

Java-killarna sgtpepper och spango har kanske lite mer erfarenhet än vad jag har? :q

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --

jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Jo jag kollade lite på den artikeln på php builder, men det var inte för php på linux va?

Det som man kan tänkas ha det till, som i mitt fall, är att integrera exv en regelhanterare skriven i java med php. Vi har nämligen större delen av våran webaplikation skriven i java och det är lite vanskligt att plocka ut info därifrån om man exv bygger ett intranät i php.

------------------
If i want culture, I'll eat yogurt.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Har aldrig provat det, men en snabbtitt i manualen sa:

Build instructions for ext/java can be found in php4/ext/java/README.

Och mycket riktigt, det gjorde det ;)
Kolla här eller i kjellkoden du borde ha på din server.

Sen men inte minst kan det vara värt att komma ihåg att du kan använda Satellite för att kommunicera med Corbaobjekt, och eftersom Corba och Java är ganska goda vänner kanske ni redan använder er av det :)

------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.

[Redigerat av spango den 16 okt 2001]

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)