webForumDet fria alternativet

htmlentities med php och html blandat

1 svar · 361 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Undrar lite över hur jag ska formatera texten ordentligt när man skickar in en källkod och sen skriver ut den. Just nu har jag bara htmlentities(); vid utskriften..

Resultatet blir

<?php
	include(\\\\\\\\\\\\\\\"_db.php\\\\\\\\\\\\\\\");
	session_start();	
	header(\\\\\\\\\\\\\\\"content-type: image/gif\\\\\\\\\\\\\\\");
	readfile(\\\\\\\\\\\\\\\"stat.gif\\\\\\\\\\\\\\\");

## LÄGG TILL BESÖKET I DATABASEN
	mysql_query(\\\\\\\\\\\\\\\"INSERT INTO visitor VALUES (\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\', \\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\" .$_SERVER[\\\\\\\\\\\\\\\'REMOTE_ADDR\\\\\\\\\\\\\\\'] .\\\\\\\\\\\\\\\"\\\\\\\\\\\\\\\', \\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\" .date(\\\\\\\\\\\\\\\"Y-m-d G:i:s\\\\\\\\\\\\\\\") .\\\\\\\\\\\\\\\"\\\\\\\\\\\\\\\')\\\\\\\\\\\\\\\");

## AKTIVA BESÖKARE
	$timeout	= time() - 300;
	$time		= time();
	$last_page	= $_SERVER[\\\\\\\\\\\\\\\'HTTP_REFERER\\\\\\\\\\\\\\\'];
	$session_id	= session_id();

## TA BORT INAKTIVA BESÖKARE
	mysql_query(\\\\\\\\\\\\\\\"DELETE FROM active WHERE last_move < $timeout\\\\\\\\\\\\\\\");

## UPPDATERA/LÄGG TILL AKTIVA BESÖKARE
	if(mysql_num_rows(mysql_query(\\\\\\\\\\\\\\\"SELECT * FROM active WHERE session_id = \\\\\\\\\\\\\\\'$session_id\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\")))
	{
		mysql_query(\\\\\\\\\\\\\\\"UPDATE active SET last_move = $time, last_page = \\\\\\\\\\\\\\\'$last_page\\\\\\\\\\\\\\\' WHERE session_id = \\\\\\\\\\\\\\\'$session_id\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\");
	}
	else
	{
		mysql_query(\\\\\\\\\\\\\\\"INSERT INTO active VALUES (\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\', \\\\\\\\\\\\\\\'$session_id\\\\\\\\\\\\\\\', \\\\\\\\\\\\\\\'$time\\\\\\\\\\\\\\\', \\\\\\\\\\\\\\\'$last_page\\\\\\\\\\\\\\\')\\\\\\\\\\\\\\\");
	}
?>

..aa ni ser själva hur det blir :bire

Just denna koden finns det ingen html i.. men ni ser vad jag menar.

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Lyckades få rätt på själva formateringen. nu visar den rätt slashar och sånt. men nu är jag ute efter någonting som kan highlighta kod, precis som er [ PHP ] tagg gör, precis som alla editors gör. hightlight_string() sabbar min kod.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)