webForumDet fria alternativet

PHP i flash??

10 svar · 316 visningar · startad av Qonos

QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg

sitter med en flasfil här.. lägg märke till att jag verkligen stinker på det där med flash.. jag kan typ de yttersta grunderna.

jag har en länk med denna URLen
<?php $sess->purl(URL . "?page=shop/browse&category_id=40591cb8c2f1950d1e13a95aa25e83de");?>

Det fugnerar grymtbra fram tills dess att jag skall skippa en vanlig textlänk och lägga in den i min flash fil.. den omvandlar inte PHP koden..

någon som har en anning om hur man skall lösa detta?? för visst går det väl att ha PHP kod i en flash?? eller?

BeaRMedlem sedan maj 200111 inlägg

Jag är inte så haj på det där, men jag tror inte att det går att ha PHP kod i flash... Den kan inte omvandla...

------------------
// Be happy... And enjoy ;) - BeaR

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

PHP körs på servern, det gör inte en flashfilm...

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Har aldrig någonsin sysslat med Flash, men...

1. Anropa header och ange att du använder (den innehållstyp som Flash har) som content-type.
  2. Spotta ut Flashkod från php-scriptet.

Dessutom finns två moduler för Flash, Ming och libswf.

------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker

hmm oki hmm eller nått.. så vad du menar e att jag måste installera något nytt på servern eller.. hmm jag förstod inte riktigt... varför skall vissa gilla flash så mycket *morrar*

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Du kan skicka variablerna "page=shop/browse&category_id=40591cb8c2f1950d1e13a95aa25e83de" till ett PHP script från Flash men sedan får scriptet "ta hand" om resten.

------------------
Nu regnar det igen.

script??
en function eller vad menar du??

*totalt nollställd*

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

För att svara konkret på första frågan.
Nej, man kan inte använda php-kod i flash.
Du har troligen ingen nytta av några moduler, då dessa inte har något med programmet flash att göra, utan är ett sätt att skapa swf-filer dynamiskt.
Kort innebär det i.o.f.s. att du skulle kunna skapa ett php-dokument som körs på servern och som sedan skapar en swf-fil där resultatet presenteras (dock knepigt med layouten).
SWF är (har jag för mig) sedan en tid tillbaka open source vilket bidragit till att det finns alternativa möjligheter att skapa swf-filer som presenteras dynamiskt i webbläsaren. Det är av naturliga skäl väldigt begränsat och kan väl närmast liknas vid möjligheten att skapa bilder m.h.a. GD som ofta används för att visa t.ex statistik.

Vad man däremot kan göra är att skicka variabler mellan flash och t.ex. php (eller vilket annat språk som helst) genom funktionen LoadVariables i flash.
PHP får ta hand själva kodkörningen och sedan kan resultatet visas i flashfilmen.
Det är nog det som JaktJanne syftar på.

dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg

Tjena

Tack för alla svaren, jag jobbar på samma projekt som qonos.
Om jag fattat detta rätt FlashX så:

1. Man kallar en php funktion ifrån flash med funktionen LoadVariables.
När man tagit emot det kan man omvandla det till den länk man vill.

2. Man kallar funktionen LoadVariables ifrån en php funktion.

3. Jag har inte fattat något...

Om det är alt 1 eller 2, kan du ge något exempel ungefär hur det skulle se ut?
Tack igen..

/dab

[Redigerat av dab den 03 okt 2001]

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Alternativ 1 är mest rätt. Ett exempel som iof inte har med länk att göra men ändå.

on (release) {
	loadVariablesNum ("flash1.php?id=3", 0, "POST");
	}

I flash1.php har jag en connection till databasen och hämtar posten med id 3. PHP skickar tillbaka det som variabler så att Flash kan förstå det och slutligen presenteras detta i Dynamiska texfält.
I ditt fall skall du väl gå till en ny sida och då får php scriptet sköta detta med hjälp av de variabler du skickar.

Är lite ute på djupt vatten när det gäller PHP, men jag håller på att lära mig :e

------------------
Vi närmar oss jul med stormsteg.

dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg

jaktjanne:
du skrev ju svaret redan i mitten av tråden:
page=shop/browse&category_id=40591cb8c2f1950d1e13a95aa25e83de
alltså:
index.php?page=shop/browse&category_id=40591cb8c2f1950d1e13a95aa25e83de

Jag fattade dock inte. *känner mig dum*
Det funkar iaf jättebra!
Tack så mycket för hjälpen =)

[Redigerat av dab den 10 okt 2001]

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)