ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hejsan!
Sitter här och försöker lägga upp lite planer för ett stort PHP projekt som jag skall dra igång snart. Skall försöka skapa en fil där jag beskriver hur applikationen skall designas, detta eftersom fler programmerare än jag skall deltaga i projektet och jag vill ha det strukturerat och fint.
Är det någon som vet någon sådan beskrivande text i något open source system som finns idag så att man kan få lite inspiration? Jag vill att alla skall kunna läsa "instruktionerna" i denna fil och sedan sätta igång och programmera med gott resultat (med gott menar jag sådant som passar in i den överiga "designen").
Till sisy skulle jag också gärna se en liten diskussion om hur en väl designad PHP applikation ser ut? Någon som har några åsikter, eller kanske någon bra artikel därute som man kan läsa.
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Första PHP portalen på svenska!!
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Annars kan du göra som mig och min arbetskamrat när det gäller vårt projekt Http://www.dindator.nu ... jobbar på det i 2 år ;-)
Nåja, jag är ganska van vid större projekt och kan kanske ge dig viss vägledning. Jag har dock ingen aning om vad som finns på nätet.
Ett tips är att bekanta dig med http://sourceforge.net/
------------------
DinDator.nu: En sida som riktar sig till dig som vill lära sig mer om datorer och internet.
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Har inga planer på att jobba med det i två år, men det får ta den tid som det tar. Jag vill som sagt att det skall bli väl genomtänkt och enkelt att uppdatera och bygga på i framtiden. Speciellt databasen, att sitta och förhand redigera den när applikationen vart uppe och gått ett tag är ju rena mardrömmen (been there done that).
Så, vad säger vi om designen på databasen?
En annan sak som jag funderar på är OOP biten. Om man skall försöka att bryta upp så mycket som möjligt i egna klasser. Användarhantering i en, databashanteringen i en osv. Själv tror jag nog på den iden eftersom det borde bli mer skalbart. Men har hört dem som säger att man bara ställer till problem för sig själv eftersom OOP stödet i PHP inte är fullt utbyggt.
Ytterligare en sak är ju hur man skall hantera det som brukar kallas för presentationslagret. Alltså där som HTML koden blir till. Hittills har jag användt mig av olika templatetekniker (PHPLIB och FastTemplate). Tycker att det blir mycket renare och snyggare än att skriva ut HTML-koden direkt. Det gör att designen också kan ändras enkelt vid behov. En annan variant är ju också att använda sig av XML. Vad finns det för fördelar vs nackdelar med det?
Det finns som sagt mycket att disskutera inom detta området! :e
------------------
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Men har hört dem som säger att man bara ställer till problem för sig själv eftersom OOP stödet i PHP inte är fullt utbyggt.
Bah. Php är inte lika bekvämt som t.ex. Java vad gäller objektorienteringen, men att det inte skulle vara någon idé att använda det är skitsnack. Kan man arbeta objektorienterat i cobol kan man göra det i php.
En metodik du skulle kunna titta på är Extreme Programming, en lite mer "frihetlig" variant av objektorientering. Har inte använt mig av den själv, men det verkar intressant. Sök efter "xp" i "allmäna programmeringsfrågor" där det här hör hemma ;)
Vad gäller databaser ska du modellera, modellera, och modellera igen. Sen ber du någon annan titta på det du gjort, och sen så modellerar du lite till. Till sist, avsluta med lite modellering.
Till sisy skulle jag också gärna se en liten diskussion om hur en väl designad PHP applikation ser ut?
Ungefär som vilken väldesignad applikation som helst, oavsett språk :)
------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Får man fråga vad det är du/ni ska göra?
------------------
"Vill du också ha spänning i vardagen? Börja med frisbee!"
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg P> Ledtråd: http://www.phpportalen.net
:)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg just det!
------------------
"Vill du också ha spänning i vardagen? Börja med frisbee!"
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Så P, SPIN och alla andra. Hur skall en bra designad applikation se ut då? Och kanske framförallt -> hur skall man designa ett sådant här "portalprojekt" så att det blir enkelt att bygga på moduler osv efterhand? Det skall ju vara så att modulerna så mycket som möjligt är egna små fristående saker som sedan används på något enkelt, dynamiskt sätt i huvudapplikationen. Frågan är bara hur det skall göras på ett smidigt sätt ;)
Om det är någon som undrar över vad PHPPortalen skall utvecklas till så står det på sidan som SPIN visade. Kort sammanfattat skall det bli ett system som liknar PHP-nuke.
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg [trams]
...så står det på sidan som SPIN visade.
Ehm, SPiN om jag får be ;) :e
[/trams]
[seriöst]
Ett bra sätt skulle vara att utforma sidorna som du gjorde på PHPPortalen, dvs. mha Templates. Om inte PHPLib eller FastTemplate passar är det inga större problem att skapa en egen template-klass. Det är gjort på några få röda...
Hur man sedan går tillväga för att få allt att gå ihop som ett pussel vet jag inte... Man kan inte låta besökare och utvecklar få helt fritt spelrum, utan det bästa vore om dom fick tillgång till vissa PHP-filer där utvecklingen sker, och sedan låta en administratör för portalen ta en titt på innehållet. Gillas det så läggs det till.
Template-filer, konfigurationsfiler, osv. som kan vara olämpligt för utvecklarna att ha hand om bör administratörerna ta hand om. Dessa bör inkluderas i de filer som sedan används i projektet.
[/seriöst]
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --