webForumDet fria alternativet

Prestanda mätning / översikt

5 svar · 472 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Hade tänkt knåpa ihop en liten funktion för att mäta lite olika saker på hemsidan. Tänkte ha en liten avdelning i min adminpanel där jag kollar hur lång tid det tar att läsa in allt från min mysql databas t ex.

Jag vet att vissa forum har liknande funktion..typ den som finns på wf längst ner

Servern genererade sidan på 0.10514 sekunder (87.96% PHP - 12.04% MySQL). Antal SQL-frågor: 10

Finns det färdiga "mätverktyg" i PHP och mysql för detta?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Inte så vitt jag vet. Men ett vanligt sätt att göra det på är ju att använda phps microtime() och jämföra värdena före och efter någotning har körts, detta kan du göra mer precist genom att använda ett antal microtime() anrop före och efter funtioner och sql-frågor, för att därefter slå ihop tiden för php-exekveringen med varandra och tiden för sql med varandra och därefter båda tiderna och sedan dela den ena av dem med den totala tiden och få ut % värdet för de olika.

jupp, va så jag tänkte. Undrade bara om det fanns nått annat sätt.

stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg

Finns diverse databashanteringsklasser som gör detta för dig. Lagra varje körd sql-fråga och hur lång tid den tog i en array. Då kan du även hämta ut resultatet senare vid prestandamätningar. MySQL-klassen i punBB har b.la. denna funktion.

tackar, ska undersökas

itpastornMedlem sedan feb. 2007278 inlägg

För att optimera SQL-frågor, använd DESCRIBE + SQL-frågan så ser du vilka index som används, temporära tabeller som skapas, etc.

För MySQL 4.1 och tidigare gäller regeln att endast ett enda index används för alla frågor utom UNION, så det gäller att skapa smarta index.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)