liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg Jag försöker skapa ett litet enkelt skript som kollar när sidan senast modifierades och sedan skriver ut det med ett lite vänligare datum än 2007-06-03. Men det funkar inte. Finns det något sätt att kontrollera om webbhotellet man använder sig utav har svenskt språkstöd installerat?
Jag kör PHP5 och har testat följande kommando (kommenterade raderna har jag också testat):
<?php
//date_default_timezone_set('Europe/Stockholm');
//putenv("TZ=Europe/Stockholm");
//setlocale(E_ALL, "sv_SE.ISO8859-1");
setlocale(E_ALL, "sv_SE");
echo strftime( "%A den %e %B", getlastmod() );
?>
Webbhotellet jag testar på rekommenderade setlocale(E_ALL, "sv_SE.ISO8859-1"); men jag har en känsla av att svenska språkstödet inte är installerat?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Och vad hände när du använde sv_SE.ISO8859-1 istället?
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg
Matte skrev:
Och vad hände när du använde sv_SE.ISO8859-1 istället?
Ingenting. Testade med %c i utskriften istället och får då engelsk datumformattering.
Wed Jun 6 11:51:48 2007
Jag skickade tillbaka och frågade webbhotellet om svenska verkligen var installerad på deras server men har inte fått svar än. Brukar inte svenska finnas installerad? Jag testade på en annan också och där fungerade det inte heller??
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Värt att testa kanske:
setlocale(LC_ALL, 'swedish');
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg 'swedish', 'sv_SE' eller 'sv_SE.ISO8859-1' brukar fungera på flertalet datorer, dock inte alla. Det beror på vilket språkstöd som överhuvudtaget finns installerat.
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg E_ALL skall det naturligtvis inte vara utan LC_ALL. Vet inte riktigt vart jag fick det ifrån men nu fungerar det i alla fall. Tack! :)