sgt_pepper och LarsG: http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/001618.html
----------------------------------------
En undran som jag har är vad exakt som skiljer mysql_connect(); från mysql_pconnect(); :q
mysql_pconnect står ju tydligen för en "Persistent connection" som inte stänger ner kopplingen när scriptet körts färdigt. Nästa gång man kopplar till samma databas så letar den tydligen efter om det redan finns en koppling till databasen.
Vissa säger att dena metod är långsammare, och vissa säger att den är snabbare/bättre.. Vad tycker DU?
Jag förstår inte varför det skall finnas två functions som beter sig så lika - någon av dem måste ju vara bättre.
Anledningen till att jag frågar är att webbhotellet sidan ligger på har problem med för många databaskopplingar samtidigt och tydligen går det inte att ändra $max_connections i mySQL.
------------------
http://www.niklasson.net/
[Redigerat av Niklasson den 10 sep 2001]
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
någon av dem måste ju vara bättre.
I matlagning och programmering finns det inga absoluta sanningar.
Huruvida beständiga anslutningar är snabbare än vanliga anslutningar eller ej är inte möjligt att ge något direkt svar på.
Det kräver naturligtvis resurser av systemet att hålla flera kopplingar öppna, medan det går snabbare om anslutningarna redan är öppna när man går in på en sida som använder sig av databaskopplingar.
------------------
God, root, what is difference? /Pitr
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Ja, det är ett avvägande man för göra, eftersom prestandan helt och hållet beror på belastningen.
Känner man att den vanliga connecten känns lite slö, så kan man experimentera med pconnect, men det är generellt sett bäst att hålla sig på den icke-presistenta sidan, så länge som möjligt.
------------------
/emission
If you see someone without a smiley, give them your colon.
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg Jag har samma problem som trådskaparen. Jag är inte bra på att experimentera. Min sida använder databasen väldigt mycket och har väldigt många besökare.
Ska jag köra med connect ellelr pconnect?
nill skrev:
Jag har samma problem som trådskaparen. Jag är inte bra på att experimentera. Min sida använder databasen väldigt mycket och har väldigt många besökare.
Ska jag köra med connect ellelr pconnect?
Då skulle jag rekommendera pconnect.