annaicaMedlem sedan maj 200753 inlägg Jag har gjort en sida där all navigering sker med PHP. Jag har en index.php och sedan beroende på vad man klickar i menyn så inkluderas en php-sida på sidan.
Jag har även PHP navigering på vissa sidor, så att en sida kan innehålla en meny och klickar man på nått inkluderas en sida till höger om menyn, men det ser ut som om sidan inte förändras.
Nu till min fråga; varje gång jag klickar på en länk verkar hela sidan laddas om, även om jag scrollat längst ner så hamnar jag högst upp när jag klickat på en länk. Finns det något smidigt sätt att undvika detta på? Enda lösningen jag kommer på är Frames men jag är en frames-motståndare ;)
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Sidan laddas om så det är därför du hamnar högst upp hela tiden om jag har förstått dig rätt.
Om det är en smidig lösning vet jag inte, men man kan ju använda ankare för att komma till ett speciellt ställe på sidan.
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Du bör kika på AJAX, men det blir en del att sätta sig in i. Jag kan inte ger dig någon vettig programkod men kolla in http://www.w3schools.com/php/php_ajax_intro.asp och se om det är något för dig.
annaicaMedlem sedan maj 200753 inlägg
Pedda skrev:
Sidan laddas om så det är därför du hamnar högst upp hela tiden om jag har förstått dig rätt.
Om det är en smidig lösning vet jag inte, men man kan ju använda ankare för att komma till ett speciellt ställe på sidan.
Ankare är smidigt men funkar inte på denna sidan iom att länkar inkluderar en sida med hjälp av php. Annars hade det varit en smidig lösning :)
annaicaMedlem sedan maj 200753 inlägg
Marcus skrev:
Du bör kika på AJAX, men det blir en del att sätta sig in i. Jag kan inte ger dig någon vettig programkod men kolla in http://www.w3schools.com/php/php_ajax_intro.asp och se om det är något för dig.
AJAX ska jag lära mig, nån gång ^^ Men jag vet inte om jag har tid att sätta mig in i det just nu. Precis gjort klart en företagssida och tänkte att finns det en snabb och enkel lösning på att sidan inte laddas om varje gång så lägger jag in det. Men om det är AJAX som krävs får det bli ett senare kapitell.
Men tack för tipset! :D
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
annaica skrev:
Ankare är smidigt men funkar inte på denna sidan iom att länkar inkluderar en sida med hjälp av php. Annars hade det varit en smidig lösning :)
Jo, visst gör det det. Den PHP-sida som genereras skapar ju HTML/XHTML/XML-kod (vad du nu har skrivit sidan i) och det är ju bara att du låter PHP skriva ut ankare tillsammans med den övriga HTML/XHTML/XML-koden.
Exempel:
//Ex.php
echo "<html><head></head><body>";
echo "<a name=\"intro\"><h1>Introduktion<h1><p>Massa text...</p>";
echo "<a name=\"prod\"><h1>Produkter<h1><p>Massa text</p>";
echo "</body></html>";
//Utdrag ur menyn
echo "<a href=\"Ex.php#intro\">Introduktion</a><br>";
echo "<a href=\"Ex.php#prod\">Produkter</a><br>";
Om du nu väljer Produkter i menyn så laddas sidan, och Produkterna visas högst upp.