EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg I min fil, confirm.php, har jag följande kod. Markerade rader fungerar ej.
1. Hur skriver man 'inte lika med' i PHP?
2. Går detta tillvägagångssättet inte att använda i PHP?
<?
# OPEN DATABASE
$myDB=mysql_connect("localhost","root");
mysql_select_db("thinfilm",$myDB);
## INSTER NEW POST
IF($dbaction=='insert'){
mysql_query("INSERT INTO news (x_date) VALUES ('$x_date')", $myDB);
$result = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY x_ID", $myDB);
while($row = mysql_fetch_array($result)){
$returnPath = 'edit.php?ID='.$row["x_ID"];
}
}
## EDIT CURRENT POST
IF($dbaction=='update'){
mysql_query("UPDATE news SET x_date = '$x_date', x_text = '$x_text', x_subject = '$x_subject' WHERE x_ID=$x_ID",$myDB);
$returnPath = 'edit.php?ID='.$x_ID;
}
## DELETE POST
IF($dbaction=='delete'){
mysql_query("DELETE FROM news WHERE x_ID = $x_ID", $myDB);
}
[b]## TRUE/FALSE
IF($true <> ''){
mysql_query("UPDATE news SET x_view = 0 WHERE x_ID=$true",$myDB);
$returnPath = 'edit.php?ID='.$true;
}
IF($false <> ''){
mysql_query("UPDATE news SET x_view = 1 WHERE x_ID=$false",$myDB);
$returnPath = 'edit.php?ID='.$false;
}[/b]
## REDIRECT
Header("Location: $returnPath");
?>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg använd != istf <>
fråga 2 förstår jag inte
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Tack! Det var det första jag prövade och jag har hållt på med detta hela dagen.
Fråga två... Det blir liksom inge bra...
Warning: Undefined variable: dbaction in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\news\confirm.php on line 7
Warning: Undefined variable: dbaction in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\news\confirm.php on line 17
Warning: Undefined variable: dbaction in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\news\confirm.php on line 23
Warning: Undefined variable: false in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\news\confirm.php on line 32
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Förtydligande: http://192.168.1.44:3017/admin/news/confirm.php?true=4
Fan... Alltså ingen länk, utan värdet som skickas till sidan.
[Redigerat av Eclipse den 27 aug 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, ingen har nåt vettigt att komma med...
Jag behöver hjälp typ nu...
---
'Undefined variables' torde betyda att variablerna är odefinierade. Hur definierar jag variabler i php?
I asp använder man DIM.
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Är du säker på att alla in-variablar som ska ha värde, har värde? t.ex. $x_date.
------------------
DinDator.nu PREVIEW
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Ja.
De enskilda momenten fungerar men det fungerar inte tillsammans.
Kommenterar jag bort vissa bitar fungerar dom som finns kvar. Det går alltså att skapa en ny post eller redigera en befintligt post osv.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du vill kontrollera om en variabel är definierad så finns det en rutin som heter isset.
IF(isset($true)){
mysql_query("UPDATE news SET x_view = 0 WHERE x_ID=$true",$myDB);
$returnPath = 'edit.php?ID='.$true;
}
IF(isset($false)){
mysql_query("UPDATE news SET x_view = 1 WHERE x_ID=$false",$myDB);
$returnPath = 'edit.php?ID='.$false;
}
------------------
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Har funderat tidigare på det här med isset och frågar väl nu när det ändå kom på tapeten.
Vad är den egentliga skillnaden mellan
if (isset($variable))
och
if($variable)
Vad kan man göra med isset som inte går att göra utan?
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg if(isset($varialbel)) kontrollerar om variabeln är satt.
if($variabel) kontrollerar om variabeln är true. om variabeln inte är satt generaras en varning
:)
------------------
God Jul
BeaR123Medlem sedan aug. 200190 inlägg Jag vet inte om det är rätt, men eftersom alla rader med if satserna är fel så kan du testa att byta ut mot den kod jag använder mig av, alltså byt ut:
IF($dbaction=='update'){
till:
if ($dbaction == update) {
eller:
if ($dbaction == 'update') {
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, även om php rockar FETT... (Skojar bara ;-) ) ...så kan man ju i alla fall försöka applicera asp tänket i php sammanhang.
Tack för ditt inlägg, BeaR123, men här måste jag säga att jag kapitulerade totalt. isset() verkade fungera bra så jag tog helt enkelt bort $dbaction och la dit isset($insert) och isset($update) i stället.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hur delar jag upp kod på två eller flera rader?
SQL = "SELECT * FROM " _
& " [news] WHERE [x_ID]" _
& " = " & request("x_ID")
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det är ; som avslutar statement så radslut har ingen betydelse
SQL = "SELECT * FROM "
. " [news] WHERE [x_ID]"
. " = " . $x_ID;
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hygglo. Rätt läckert, det här forumet. Om man tänker efter alltså.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Ska man skriva sql-uttryck eller andra långa strängar är here doc mycket coolare ;)
$sql = <<<END_OF_STRING
SELECT * FROM news
WHERE x_id = $x_id
END_OF_STRING;
------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Häftigt!
---
För novisen känns det som om php har en duktigt diffus felhantering. På min skärm står det oftast bara 'parsing error' och möjligen en rad.
I bland får jag intrycket av att just den biten fungerar lite bättre i asp.
Microsoft VBScript compilation error '800a0401'
Expected end of statement
/katalog/SendMail.asp, line 68
& "mvh," & vbCRLF "/ Villavent"
-----------------^
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det där är mest en vanesak.
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Alpha II
Så isset blir alltså sant även om variablen är tom eller innehåller värdet 0 (förutsatt att den finns).
Är det riktigt :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg isset returnerar false om variabeln har tilldelats NULL eller om den inte finns i symboltabellen.
------------------