webForumDet fria alternativet

valda kryssrutor ska vara ifyllda (php)

2 svar · 257 visningar · startad av altruism

altruismMedlem sedan nov. 200664 inlägg

ag håller på med ett projekt i skolan där vi ska skapa en presenttips-sida där man kan söka på ålder, tillfälle m.m för att få fram ett presenttips. Jag håller nu på med den administrativa delen av sidan, alltså där admin kan lägga till, redigera eller ta bort presenter. Jag har nu stött på patrull....och det är där ni kommer in i bilden. Någon kanske sitter med rätt kunskaper för att hjälpa mig.

Problemet är som följer:

Jag vill kunna visa vilka högtider en present passar till genom att om man klickar på en edit-länk får upp redan förkryssade kryssrutor. Till exempel om man valt att en present passar som julklapp och födelsedagspresent ska de två kryssrutorna vara förbockade. De andra tillfällena ska inte vara det. Men jag kan inte lyckas få några kryssrutor förbockade. Det är lite svårt att förklara känner jag så jag bifogar en länk till de aktuella sidorna.... http://www-und.ida.liu.se/~matbr446/...tips/admin.php
klicka på edit för Tv:n , så ska alla högtider vara förkryssade förutom namnsdag.

Hoppas någon förstår mitt problem och kan hjälpa mig...

php-kod:

function selectHogtid($mysqlUser, $artNummer)
{
	//ansluter till databasen
	$mysqlLänk = mysql_connect($mysqlUser['server'], $mysqlUser['användarnamn'],
	$mysqlUser['lösenord']);
	mysql_select_db($mysqlUser['databas']);
	//arNummer är artikelnummret på presenten
	$artNummer = $_GET['artNummer'];
	//hämtar alla poster i tabellen passar som hör till det aktuella artikelnummret.
	$query = "SELECT * FROM passar WHERE artNummer = '$artNummer'";
	$result = mysql_query($query);
	//Går igenom alla poster och sätter dom till checked
	while($line = mysql_fetch_array($result,MYSQL_BOTH))
		{
			$selectHogtid[$line['namn']] = "checked";
			echo  $selectHogtid[$line['namn']];
		}
return $selectHogtid;
}

$selectHogtid = selectHogtid($mysqlUser, $artNummer);

html-delen:

<input type="checkbox" name="hogtid[]" value="fodelsedag" <?php echo $selectHogtid[fodelsedag];?>/>Födelsedagspresent
	<input type="checkbox" name="hogtid[]" value="brollop" <?php echo $selectHogtid[brollop];?>/>Bröllopspresent
	<input type="checkbox" name="hogtid[]" value="julklapp" <?php echo $selectHogtid[julklapp];?>/>Julklapp
	<input type="checkbox" name="hogtid[]" value="namnsdag" <?php echo $selectHogtid[namnsdag];?>/>Namnsdagspresent
	<br /><input type="checkbox" name="hogtid[]" value="annanPresent" <?php echo $selectHogtid[annanPresent];?>/>Annan present
Kent.JMedlem sedan aug. 2001153 inlägg

För er som inte orkar gissa länken :)
http://www-und.ida.liu.se/~matbr446/presenttips/admin.php

altruismMedlem sedan nov. 200664 inlägg

ahh....Tack för det. :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)