Om inlagg ligger i tab1 och kommentar och datum i tab2 kan du skriva: SELECT inlagg,kommentar FROM tab1,tab2 WHERE tab1.id = tab2.id ORDER BY tab2.datum. Detta förutsätter att du har kolumnen id som kopplar ihop raderna i de två tabellerna.
Nu har ju disskusionen pågått så länge så nu kan den väll inte flytta :) ?
när du använder joins och tabellena har samma kolumnnamn (om jag förstod dig rätt så måste du skilja på dom på något sätt. Ex med AS namn och du måste även defeniera vilken tabell de hör till)
Ex för att jobba vidare på exemplet:
$strSQL = "SELECT tab1.vad AS vadFromTab1, tab2.vad AS vadFromTab2 ";
$strSQL .= "FROM tab1 LEFT OUTER JOIN tab2 ";
$strSQL .= "ON (tab1.id = tab2.id)";
sen när du hämtar data ifrån tabellen skriver du inte det fysiska kolumnnamnet utan då vad du valt att kalla den ex: echo $row["vadFromTab1"];
Nu har jag bråkat med detta så länge att jag har tappat farten, jag säger bara.. njae.. jag måste vara pucko .. fattar nada .. ska det vara så svårt att sortera en tabell beroende på den andra :-?
Så här är det (exempel):
Jag har en tabell som kallas forum_inlagg där namn, text & datum lagras..
som jag sedan tar fram i en tabell
Inlägg 1
inlägg 2
inlägg 3 osv osv ..
Man kan kommentera alla inlägg om man vill, den datan lagras i en annan tabell: forum_kommentar . där lagras namn, text, datum och siffran till vilket inlägg det tillhör ( kolumnen "till" )
nu vill jag att den första tabellen som jag tar fram på en sida, att sorteras efter de inlägg som har fått de senaste kommentarerna..
SELECT i.rubrik, i.id, MAX(k.datum) AS senaste_kommentar
FROM tabell_med_inlägg i, tabell_med_kommentarer k
WHERE
i.id = k.som_kommentar_till
GROUP_BY i.rubrik, i.id
ORDER BY senaste_kommentar
LIMIT 10
Inlägg som inte fått någon kommentar får NULL som senaste_kommentar och hamnar sist (eller, de borde göra det om det här funkar). \r Det borde de inte alls göra, vid närmare eftertanke. Då får vi köra vänsterjoin.
------------------ The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...
SELECT fält från forum_inlagg, MAX(k.datum) AS senaste_kommentar
FROM forum_inlagg i, forum_kommentar k
WHERE i.id = k.till
GROUP_BY fält från forum_inlagg
ORDER BY senaste_kommentar
LIMIT 10
------------------ The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...
[Redigerat av spango den 23 aug 2001]
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849