webForumDet fria alternativet

Riktiga IP adressen...

PHP

14 svar · 269 visningar · startad av BeaR123

Medlem sedan aug. 200190 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag vet att det finns funktioner som visar besökarens IP adress. Men jag undrar om det finns något som visar den RIKTIGA ip adressen. Min e 213.67.12.39 men med typ $remote_addr blir det en annan som typ telia delat ut till mig...

Är det någon som vet/förstår?!

// Björm...

Medlem sedan aug. 2000238 inlägg

riktig ipadress?

så den som telia tilldelat dig är inte riktig?

------------------
All Your Base Are Belong To Us

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Nu förstår inte heller jag nånting. :o
Du har väl en adress och den är väl riktig?

------------------
-mucho-

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Menar du att den visar ditt ip nummer som 127.0.0.1 ??
Det kan bero på f2s om det är de du använder de stödjer inte remote_addr

Okej, så här menar jag:

gå in på adressen http://www.bigheaven.nu/ip.shtml

och sedan på en php sida som innehåller $remote_addr

Det är inte samma IP. filen ip.shtml visar den riktiga IP adressen men den som PHP visar blir fel.

Så här skrev de på PHP manualen läste jag just:

Get the RIGHT IP adress of the current user When you use REMOTE_ADDR for getting the IP of the current user, sometimes you get the IP of the ISP Cache server. When this happens, the HTTP_X_FORWARDED_FOR is also set, it ...

Hur gör jag för att få igång HTTP_X_FORWARDED_FOR ? Kan man skriva

echo "HTTP_X_FORWARED_FOR"; ?

Björn.

Remote_addr skiten ger IP adressen 213.65.100.243 för mig men det är min ISP cache adress eller något...

Min riktiga IP e iallafall 213.67.12.39 men vet ni om det inte går att få fram den riktiga ip adressen, är jag då den ända som har den ip adressen som kommer fram via remote_addr ?

// Björn

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Gick in på din ip.shtml sida och får svaret:
Din ip är: (none)
Är det mitt "riktiga" ip? ;)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

jag fick också none :P

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag har inget IP! *TJOHOO* :e

------------------
-mucho-

jaja :D

huvud saken är iaf om någon vet...

Medlem sedan aug. 2000238 inlägg

Huvudsaken är väl först och främst ifall någon förstår problemet överhuvudtaget.

Jag gör det då inte. :l

------------------
All Your Base Are Belong To Us

Medlem sedan aug. 200150 inlägg

Problemet är precis som han säger, en del cache ( proxy ) servrar som ligger ivägen ger "fel" ip address dvs addressen till servern istället för till användaren.

Det blir så eftersom det är ju inte användaren strikt talat som hämtar sidorna utan proxy servern.

Inte säker på om det går att få användarens "riktiga" ip address eftersom proxy servern ligger ivägen.

Nån som är expert på dylika servrar kanske kan svara om de gömmer undan användarens ip i någon annan header.

Bra att någon fattar :D

Okej, men jag sökte i PHP manualen, det fanns massor av tips från personer som försökt komma för bi, men det var inget som fungerade till 100%...

Medlem sedan nov. 2000199 inlägg

Riktig IP-adress ??? Det finns ingen sådan.

Internt i nätverk kan en dator ha en unik ip-adress. Men exakt samma adress kan finnas i en mängd olika nätverk och tusentals datorer kan ha samma nätverksadress - så länge som de befinner sig i olika nätverk som är avskärmade från varandra.

Skälet till det är att det är ont om nätverksadresser så man brukar intern ha en nummer och det används bara internt. Det finns vissa nummerserier som är avdelade till detta.

Det finns sedan en procy-server som tar hand om all trafik till omvärlden och omvandlar ip-adressen till sin egen. När sedan svaren kommer in så vet den till vilken intern dator den skall skicka vidare svaret.

En dator kan även ha flera ip-adresser samtidigt!

Så det finns ingen därför ingen riktigt ip-adress och därför kan man inte hitta den.

Sedan finns det många datorer som har en fast ip-adress och som aldrig ändras men det är överkurs.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om det är en cache-server som ställer till det så skall det gå att få fram klientens IP, du var väldigt nära lösningen själv BeaR123, det du söker efter är HTTP_X_FORWARDED_FOR precis som du själv skrev.

Kolla på det här inlägget, där finner du säkert råd.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

[Redigerat av sgtpepper den 21 aug 2001]

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)