EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg
<%
user = request("x_user")
password = request("x_password")
IF session("admin") = "" THEN
IF password = "birdie" THEN
session("admin") = TRUE
ELSE
response.redirect "login.asp"
END IF
END IF
%>
[r]
Krävs en förtydling!? Jag undrar alltså hur man skriver ovanstående kod i php?
------------------
OLR WebAdmin - gratis webbverktyg för små och medelstora webbplatser.
A small amount of work now let's us be lazy in the future.
[Redigerat av Eclipse den 13 aug 2001]
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
<?php
session_start();
$user = $x_user;
$password = $x_password;
if($HTTP_SESSION_VARS['admin'] == "") {
if($password == "birdie") {
$admin = true;
session_register("admin");
}
else {
header("Location: login.asp");
}
}
?>
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- They pretend to pay me, I pretend to work --
Warning: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php:2) in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 3
Warning: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php:2) in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 3
Warning: open(C:\Program Files\sessiondata\sess_75298d8dcfb9fb9559da947ef1db62e4, O_RDWR) failed: m (13) in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 3
Warning: Undefined variable: x_user in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 5
Warning: Undefined variable: x_password in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 6
Warning: Undefined variable: HTTP_SESSION_VARS in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 8
Warning: Cannot add header information - headers already sent by (output started at E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php:2) in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 14
thinfilm
Warning: open(C:\Program Files\sessiondata\sess_75298d8dcfb9fb9559da947ef1db62e4, O_RDWR) failed: m (13) in Unknown on line 0
Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (C:\Program Files\sessiondata) in Unknown on line 0
Är du helt säker på att man skriver så?
Själv känner jag nog att jag måste försöka hitta en annan vinkel på det hela...
------------------
nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg
SPiNs "översättning" är helt korrekt!
Däremot har du problem med 1. Koden <?php måste vara överst på din sida. 2. Ditt PHP är kasst konfigurerat och varnar för odeklararade variabler.
BatboyMedlem sedan jan. 2000888 inlägg
<?php måste vara överst på din sida
Inte alls, däremot får man inte skicka något till webbläsaren före session_start().
/j
Batboy: Klart jag vet ;) (Jag pratar om SPiNs exempel! I SPiNs exempel innebär det ju att <?php tex inte får ha en blankrad före sig, alltså stå först i filen.) Ja, ja...
[Redigerat av nicclas den 14 aug 2001]
[Redigerat av nicclas den 14 aug 2001]
BatboyMedlem sedan jan. 2000888 inlägg
Jag vet att du vet, ville bara vara petig.. ;)
/j
2. Ditt PHP är kasst konfigurerat och varnar för odeklararade variabler.
Tack för er assistans. Till och med jag kom på att man inte kunde ha *ett enda tecken* innan php taggarna. Man blir väl lite skadad av asp för där kan man göra lite som man vill. Det fungerar mer eller mindre bra i alla fall.
Däremot undrar jag hur man 'konfigurerar php så att den inte varnar för odeklarerade variabler'. Det kan ju faktiskt vara bra i vissa lägen men för jävla jobbigt i andra...
Jag använder Windows 2000 och det enda stället jag har kunnat påverka något är i IIS och då ordningen på defaultfilerna vilket jag knappast skulle kategorisera som avancerade inställningar.
------------------
1. <?php
2. session_start();
Det var ett annat exempel som fungerade, inte det ovan.
Warning: open(C:\Program Files\sessiondata\sess_1edfbfbf8dba04c6bde563d3774cf315, O_RDWR) failed: m (13) in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 2
Warning: Undefined variable: x_user in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 4
Warning: Undefined variable: x_password in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 5
Warning: Undefined variable: HTTP_SESSION_VARS in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 7
Warning: Cannot add header information - headers already sent by (output started at E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php:2) in E:\Shared\WEB\3017 - thinfilm\www\admin\index.php on line 13
thinfilm
Warning: open(C:\Program Files\sessiondata\sess_1edfbfbf8dba04c6bde563d3774cf315, O_RDWR) failed: m (13) in Unknown on line 0
Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (C:\Program Files\sessiondata) in Unknown on line 0
------------------
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Däremot undrar jag hur man 'konfigurerar php så att den inte varnar för odeklarerade variabler'
Sök på "odeklarerade variabler" ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
[Redigerat av Web-Tor den 15 aug 2001]
Sista raden kanske är något att gå på, "Warning: ...". Kollade lite i datorn och kom på en annan grej, PHP 4.0 for Windows comes in two flavours - a CGI executable (php.exe), and an ISAPI module (php4isapi.dll).
Jag har ett svagt minne av att vi i en tidigare tråd kom över ens om att ISAPI varianten var ett bättre alternativ.
Kör ni Linux hela högen eller finns det nån som vågar sjunka så lågt att man vågar erkänna att man kör Windows 2000...?
------------------
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Jag har använt PHP på både Apache och Win/98/NT4/2000 ;)
Det är ju det som är det fina med PHP. :)
------------------
/Tor
www.tor.nu
Kör som CGI på Windowsburken ihop med Apache, och som modul till Apache på Linux servern.
[Redigerat av nicclas den 15 aug 2001]
Jag har gjort en liten halvdum installation ser jag nu. Alla filerna ligger lösa under 'C:\Program Files\' tillsammans med alla mappar från andra program.
Typiskt! Varför kan inte Windows eller vem det nu är som bestämmer, bestämma att när man installerar ett program bestämmer man sökvägen till *mappen*, inte de individuella filerna. Attans skitmjukvara...
Måste jag avinstallera och sen ominstallera php för att det ska bli bra? När jag nu ändrat sökvägen, måste jag starta om datorn för att dn ska fatta att jag åtgärdat ett tidigare problem?
Dessutom, det är inte världens enklaste att starta om en dator med användare sitter uppkopplade mot...
------------------
ZreoXMedlem sedan juli 200159 inlägg
Man kan väll välja vid php installationen vilken mapp man vill lägga in PHP i ?
Sen vad gäller varningar ska man självklart köra samtliga varningar.
Vi PHP kodare är alldeles för slöa på grund att vi inte ens behöver specificera datatypen för variablen. Någon måtta få det vara!. Så hädelse för dem som inte skriver error_reporting(E_ALL); i början av sidan! =)
------------------
Kodarkivet
----------------------
Kodarkivet
Man kan väll välja vid php installationen vilken mapp man vill lägga in PHP i ?
Jo men man kan tolka frågan på två sätt. 1. Var vill du lägga mappen med alla filer i? 2. Var vill du lägga alla filerna?
När man installerar program på en Mac är det alltid nummer 1 men i Windows är det för det mesta nummer 2 men inte alltid.
Det är väl mig det är fel på för det kan ju omöjligen vara fel på Windows!? Eller? Nåja, jag lär mig, jag är lite mer uppmärksam på detta idag.
---
Till ämnet, nu har jag skapat en fil 'C:\Program Files\sessiondata.ini' och lagt in den sökvägen i 'php.ini'. Hur får jag programmet att fatta att det är där den ska spara session data?
------------------