webForumDet fria alternativet

OOP PHP v 4.x: Privata variabler?

5 svar · 440 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

Finns det privata och/eller protected variabler i PHP v. 4.x? Hur skriver man i så fall?

Om det inte finns, kan man på något annat sätt stoppa eller försvåra användningen av en variabel utifrån?

Kan man göra en metod protected?

DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

Hej,
Finns tyvärr inget sånt, det var därför PHP 5 var så sensationellt iom dess utökade stöd för OOP.

Angående andra lösningar ser jag tyvärr heller ingen lösning på =/

Mvh

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

OOP och PHP4 är ingen lyckad kombination, därför bör man nog överväga PHP5 där den objektorienterade-modellen är något bättre.

OK, suck. Jag var rädd för det.

Compusa - jo, fast om webhotellet har v 4, så... Föredrar ändå att samla alla db-anrop i en klass i stället för att sprida dem över alla sidor som jag har nu. Vilket är hopplöst krångligt när man förändrar databasens struktur.

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

aasah skrev:

Compusa - jo, fast om wDAODAO ebhotellet har v 4, så...

Jo det är klart då är det inte så mycket att göra. Vad är det för kasst webbhotell som inte stödjer PHP 5? Loopia?

aasah skrev:

db-anrop i en klass i stället för att sprida dem över alla sidor som jag har nu. Vilket är hopplöst krångligt när man förändrar databasens struktur.

Ja så kan man göra, fast jag tycker det är att ge en klass för mycket ansvar och dålig OO-design. Personligen föredrar jag att ha en DAO (Data Access Object) för varje tabell.

Compusa skrev:

Jo det är klart då är det inte så mycket att göra. Vad är det för kasst webbhotell som inte stödjer PHP 5? Loopia?

Nej. Och jag har inga klagomål på mitt webbhotell. :) Vare sig jag kan köra PHP 5 eller ej.

Compusa skrev:

Ja så kan man göra, fast jag tycker det är att ge en klass för mycket ansvar och dålig OO-design. Personligen föredrar jag att ha en DAO (Data Access Object) för varje tabell.

Hmm... intressant synpunkt. Får ta och läsa den där artikeln vid tillfälle. Dock inte fullt så kasst som det kanske lät. Jag planerar att ha en subklass till uppkopplingsklassen med basfunktionalitet, per användningsområde, så att säga. Vilket åtminstone är bättre än min nuvarande hantering... Visserligen hade jag gärna sett att basklassen var protected till såväl variabler som funktioner, men, men..

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb