webForumDet fria alternativet

Loopias mess till PHP-användare

PHPur PHP

5 svar · 574 visningar · startad av ninaweb

Medlem sedan feb. 200682 inlägg
Frågan#1

Edit: Jag kom ju på att jag kan googla på funktionen fopen och jag hittade information nu. :-)
http://www.rejas.se/fritis/programmeringab/chap_filer.html

.........................
Jag läste nyss Loopias nyhetsbrev. Jag har min hemsida på deras server.
Känner mig lite pinsam nu men jag förstår inte vad detta nedan betyder? Någon som kan förklara vad det innebär .. *tacksam*

"Viktig information för dig som PHP-användare
Sedan flera år tillbaka har vi tillåtit att man i sina PHP-skript öppnar filer som inte ligger lokalt genom att ange en URL som argument till funktionen fopen(). Det är mycket vanligt att man råkar ut för säkerhetsproblem om man inte är försiktig när man programmerar sin sida med hjälp av denna funktionalitet. Vi har sett att sådana problem ofta uppstått i tredjepartsprogramvara såsom forum, gästböcker och annat.

Därför kommer vi att stänga av denna möjlighet om två veckor (den 25 april).

Använder du idag fopen() för att öppna en fil på en annan server så behöver du kopiera denna till ditt eget FTP-utrymme hos oss och byta ut URLen till den lokala sökvägen istället. "

Källa: Loopias nyhetsbred april

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Med fopen kan du öppna filer (t.ex. om du har en gästbok som använder en textfil istället för en databas) och det Loopia kommer ändra nu är att man inte kommer kunna öppna filer som ligger på en annan server (vilket är rätt ovanligt för den vanliga användaren). Så man kommer fortfarande att kunna använda funktionen. :)

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

fopen används ofta för att hämta information från en annan hemsida.
t.ex. hämta xml-filer och presentera datan på sin egna hemsida.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Loopia skrev:

Använder du idag fopen() för att öppna en fil på en annan server så behöver du kopiera denna till ditt eget FTP-utrymme hos oss och byta ut URLen till den lokala sökvägen istället. "

Alltså, om du öppnar filer via PHP som i dagsläget ligger på en annan server, måste du istället ladda upp dessa dokumnent på din egen server istället, för att det ska fungera.

Medlem sedan feb. 200682 inlägg

Tack snälla ni för era svar. Insåg ju snabbt att man faktiskt kan googla efter info men då hade jag redan hunnit posta inlägget. Heh.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Acceptera gärna det svar som du tycker är bäst, så tråden blir löst ;)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)