liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg
Hej,
Jag försöker mig på att skicka ett X-JSON huvud som svar på ett Ajax-anrop men får inte teckenkodningen att fungera. Har testat i FF med Firebug tillägget och IE7 med Fiddler och får det inte till att gå ihop. De visar olika data...
Hur ska jag decoda strängar så att å, ä och ö fungerar korrekt när jag skickar data i headern?
Om jag istället skriver ut svaret på dokumentet och läser det på min Ajax-sida så fungerar det klockrent.
Jag kan också tänka mig att det kan vara något strul med Javascriptet som tar emot strängen och att den måste unescapas på nåt sätt.
Hjälp! :)
http://code.liljaonline.se/ajax/prototype_json_header.html
http://code.liljaonline.se/ajax/prototype_json_header_backend.phps
Är det ingen som vet hur man ska gå tillväga?
Hur ska jag koda på server-sidan så att alla tecken som skickas i en header kan avkodas korrekt på klient-sidan??
Om jag gör exakt samma sak fast skickar data på "normalt" sätt och inte i ett X-JSON huvud så fungerar de.
De kanske är prototype som ballar ur när den läser X-JSON huvudet??
Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg
Varför måste du returnera det i en header? Varför inte bara spotta ut det rakt ut utan kludd..?
För att jag vet hur man gör det normalt och vill testa och förstå hur man gör med headers :) Jag kanske behöver skicka headers någon annan gång och då är det bra att veta hur man kan och bör göra.
I ramverket prototype finns en väldigt smidig funktion för att ta emot X-JOST headers i AJAX-anrop. Det leder i sin tur till mindre rader kod = mer överskådlig. Tycker jag i alla fall...
Dessutom innebär det lite "security by obscurity" vilket innebär att säkerheten höjs genom att en eventuell hacker får svårare att förstå hur det fungerar genom att han kanske inte är van vid att man skickar headers som svar. Går man till backend-sidan så kan man skriva ut typ "nädu, hit men inte längre ;)". Det lär inte stoppa många hackers, men ändå :P
// edit - om inte en hacker vet hur det bakomliggande fungerar fungerar så blir det svårare att hacka systemet
Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg
Snarare falsk säkerhet. Om du tycker att du behöver göra det krångligt att förstå för att någon inte ska hacka då har du gjort fel och bör tänka om.
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg
Nu var ju inte säkerheten den primära frågan här, utan att han ville väl testa en teori. Vilka huvuden har du laborerat med?
Har du provat att kasta in:
header('Content-type: text/html; charset=utf-8');
i php-filen som spottar tillbaka content? Alternativt spara om båda filerna i iso-format och spotta ut resultatet så?