webForumDet fria alternativet

OOP eller funktioner?

3 svar · 357 visningar · startad av The_Hulk

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Ska precis börja bygga en ny sida, tänkte kolla hur mycket OOP man ska använda. Tittar man på många andra open source program, phpBB, wordpress m.m. så använder de inte så speciellt mycket OOP utan det mesta ligger som funktioner uppdelade i en massa php-filer.

hur tänker ni när ni bygger en sidan från grunden? hur mycket lägger ni i klasser och hur mycket lägger ni bara i funktioner?

Finns det någon bra standard för inloggning man kan använda?

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Jag skulle använda OOP fullt ut för ett nytt projekt. Jag tycker i och för sig att det tar mycket tid med planering och att koda om man inte använder andras klasser (kan bero på att jag har massor kod att återanvända som inte är OOP). Många av klasserna kan du ju troligen stoppa in i nya projekt sedan.

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

OOP är ju överlägset mer strukturerat än bara en massa funktioner. Men vill du blanda skulle jag sammla relaterade funktioner i olika klasser. Som ett litet exempel om man bygger en webshop lägger jag "läggtillVara", "tabortVara", "tömVarukorg" osv i en och samma klass... känns rätt naturligt men du förstår principen iaf =)

mvh

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Du kommer vinna i längden på att ha allt i OOP framför funktioner. Speciellt om det rör större projekt, det blir lättare med kodåtervinning och att komplettera funktionerna om du har det klasbasert/OOP

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)