webForumDet fria alternativet

Checka om server är uppe ?

6 svar · 444 visningar · startad av Lindström

LindströmMedlem sedan jan. 2003821 inlägg

Har haft det hemma tidigare, men så efter en inte allt för lyckad och road hårddisk krash i julas så försvann det ena och det andra.

Men vilket fall som hellst så skulle jag vilja ha tag på något form av php, eller javascript där man kan få information om en server är uppe eller om den..ja...ligger ner.

Ex.
Webserver - status: Uppe

Har kollat lite på Google men inte rikigt hittat det jag är ute efter. Mest för att jag inte har haft rikigt tid och kolla rikigt noga. Så är det någon här som sitter på information om vart man kan ta hem ett php eller ett javascript som "checkar om en webserver" ligger uppe eller inte så skulle jag bli oerhört tacksam för all tips jag kan få.

Vatos LocosMedlem sedan mars 20051 070 inlägg

Ett annat sätt kanske kan vara ipwalk.com eller pingdom.com, detta företag (samma ägare) har de tjänster som du efterfrågar.

Vatos Locos skrev:

Ett annat sätt kanske kan vara ipwalk.com eller pingdom.com, detta företag (samma ägare) har de tjänster som du efterfrågar.

Ska ta och slänga ett getöga på dom två.
Tackar för tipset.

FunkenMedlem sedan juli 2001220 inlägg

Ska scriptet ligga på din server och visa status över vissa tjänster, typ httpd, mysql, dns osv eller ska det ligga på en extern server och kontrollera om ex port 80 svarar?

Funken skrev:

Ska scriptet ligga på din server och visa status över vissa tjänster, typ httpd, mysql, dns osv eller ska det ligga på en extern server och kontrollera om ex port 80 svarar?

Tanken var att scriptet ska ligga på en av mina websidor ( på Manufrog.se ), för att där besökare ska kunna se om servern här hemma ligger upp eller inte. Mest för att spara tid för dom som nu vill komma åt innehållet på den.

Vet inte om du blev så mycket klokare av svaret. :l

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Sök och du skall finna

nitro2k01 skrev:

Sök och du skall finna

Här har vi det ju.
Men jag som har sökt och allt. :x

Men men... även den bäste kan fastna med arlset i brevlådan då och då.
Tackar så mycket.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)