oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Goder afton!
Som sagt vill jag vidarebefodra foo.com/hej till foo.com/hej/. Jag använder htaccess för att rewrita /hej/ till en annan fil så om användaren glömmer den sista slashen så kommer man till en 404-sida. Men eftersom jag har en "hemmagjord" 404-sida tänkte jag att man i den kan kolla vad användaren skrivit in och kolla om det saknas ett / på slutet och isåfall skicka vidare användaren till den rätta adressen. Jag har dock lite problem med att komma åt adressen från php. Jag har bara lyckats hitta hur man skriver ut sökvägen till 404-filen men den ligger ju någon annanstans.
Någon som vet hur man kan skriva ut adressen som användaren skrivit i adressfältet och inte adressen till filen?
Tack på förhand!
SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg Kommer det ligga ngt i mappen foo.com/hej ??
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Nej den mappen finns inte alls.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Brukar vara standard för en webserver att om man skriver /foobar och det inte finns en fil foobar redirectar den till /foobar/
Så gör iallafall min apache, testa http://www.gunnard.se/test så kommer du att se att den redirectar till http://www.gunnard.se/test/
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Den gör inte det eftersom mappen inte finns på riktigt utan det bara är en htaccess-rule. Dock kom jag på att jag kan lur den genom att skapa tomma mappar med samma namn. Inte den ultimata lösningen kanske men det får duga tillsvidare. Om någon har något smartare förslag så är det fritt fram att dela med sig :)
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg GunarD om den mappen finns så ja.
Jmf: gunnard.se/test -> gunnard.se/test/
gunnard.se/testa -> gunnard.se/testa med en returnerad 404-sida.
Du borde kunna kolla av det med $_SERVER['REDIRECT_URL'] eller med $ENV{'HTTP_REFERER'}
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Men om inte /test eller /test/ finns, varför vill du då att /test skall redirectas till /test/?
Förstår inte riktigt vad du vill göra?
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg
oskob skrev:
Den gör inte det eftersom mappen inte finns på riktigt utan det bara är en htaccess-rule.
Jag antar att han vill att användaren ska komma dit så hans htaccess ska fungera korrekt.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg
colione skrev:
GunarD om den mappen finns så ja.
Jmf: gunnard.se/test -> gunnard.se/test/
gunnard.se/testa -> gunnard.se/testa med en returnerad 404-sida.
Du borde kunna kolla av det med $_SERVER['REDIRECT_URL'] eller med $ENV{'HTTP_REFERER'}
Ja! $_SERVER['REDIRECT_URL'] fungerade alla tiders! Danke schön! :birp