webForumDet fria alternativet

Postgree SQL

4 svar · 249 visningar · startad av LilleSkutt

LilleSkuttMedlem sedan feb. 2001264 inlägg

Hallå!
Jag har hört att det finns en databas som heter Postgree SQL, men inte riktigt förstått vad det är med den! :q
Fungerar den som MySQL? Finns den bara för PHP? Nån som har lite ledtrådar att ge + ett par ställen där man kan läsa mer? Ska till http://www.postgree.com nu, men jag vet inte ens om URLen existerar :e

------------------
---
/* LilleSkutt */

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Den heter egentligen postgres (det är samma personer som gjorde ingres, om nu någon känner till den).

http://www.se.postgresql.org/

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Fungerar den som MySQL?

I princip. Inte fullt så snabb, men med ett par trevliga finesser.

Finns den bara för PHP?

Precis som MySQL är PostgreSQL en databasserver, så den kan man använda från alla miljöer som vet hur man kommunicerar med databasen. Man kan använda PostgreSQL från ASP, exempelvis.

LilleSkuttMedlem sedan feb. 2001264 inlägg

OK, PostgreSQL alltså :)

Hur stämmer all syntax, osv. över med "vanliga" databaser som MySQL, SQL Server och Access, t.ex.? Är det samma syntax man använder?

Typ:

# För att skapa tabell
CREATE TABLE tabell (fält text NOT NULL)

# För att hämta data
SELECT * FROM tabell

Tack för svaren, kanske jag hittar mina svaren på mina nya frågor under länken jag fick :)

------------------
---
/* LilleSkutt */

Peter_BMedlem sedan apr. 2000595 inlägg

ja, inte för inte heter den ju nått med SQL :)

vad jag har hört så har den fler funktioner än mysql, men används inte lika ofta. varför? har mysql ett ballare namn? :) kanske...

det enda som skiljer är väl de moduler du behöver för att kunna ansluta... annars är det inte så mycket mer att tänka på. inte krångligare att inställera än mysql är. följer med de flesta större linuxdistar från början, jag hade det till exempel redan installerat.

------------------
PeterSign v 2.3.36

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb