webForumDet fria alternativet

utloggning

37 svar · 788 visningar · startad av Alpha II · sida 2 av 2

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Är ingen expert men fattas det inte måsvingar efter if satsen....

------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"

En fråga angående nicclas system.

Sparas sessionen som en cookie hos användaren?

------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"

nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Sparas sessionen som en cookie hos användaren?

Ja, jag tror det. Enligt manualen så gäller: A visitor accessing your web site is assigned an unique id, the so-called session id. This is either stored in a cookie on the user side or is propagated in the URL.
Men jag har inte sett att den skulle haka på data på URL:en. Jag har dock inte provat vad som händer om man stänger av cookies i webbläsaren...

/nicclas - www.nyhetsrubriker.com

[Redigerat av nicclas den 22 apr 2001]

Jag tänkte att jag skulle se hur cookien ser ut men jag hittar ingen i Temporary Internet Files i windows-katalogen(98). Sparars den där eller har jag fel?

------------------

[Redigerat av P den 23 apr 2001]

Om det är någon som kan svara på min förra fråga vore snällt.
En följdfråga. Om den sparas hos användaren, kan inte användaren öpnna filen och ändra i den så att han tex kan komma åt saker som han inte ska... hoppas ni förstår.

/ tacksam för svar

------------------

Cookien behöver inte nödvändigtvis skrivas till disken eftersom det är en sk "session-cookie" som blir inaktuell tex då webbläsaren stängs.

Till varje cookie finns en "checksumma" som måste vara korrekt för att cookien skall vara giltig. Om du ändrar i cookien så måste en ny "checksumma" beräknas, och det är inte så lätt ;)

Ännu en fråga....
Jag har gjort så att när man loggar in så hamnar time_stampet i databasen. Nu vill jag göra online-lista som visar vilka som är online, men jag får det inte att stämma. Problemet är att jag inte vet hur jag ska skriva så att den kollar tiden...

"SELECT * FROM lalal WHERE time_stamp ='vet inte rikigt hur jag ska göra..'"

(använder mig av nicclas exellenta system :e)
Det jag vill "jämföra" är aktuell tid - tid i databasen och om det är mindre än 60... nån förstår säkert

------------------

[Redigerat av P den 26 apr 2001]

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Det fungerar inte riktigt. Om $tid är 988306942 i scriptet så blir det 20001125070942 i databasen. Spelar det nån roll? Eller är det nått annat fel..

------------------
Home sweet home

[Redigerat av Alpha II den 26 apr 2001]

Tiden blir den rätta i databasen. typ 988306942 men jag vet inte hur jag ska skriva...

------------------

skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg

Tjena.
Jag har prvat nicclas inlogg, hemligt och utlogg. Funkar bra men jag får denna varningstext:
"Warning: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at..."
Sen så är han inte helt nöjd med den session scripten. Förmodligen cookies problem eller?

------------------
//arwid

Jag antar att du inte menar min demo som jag gav länk till i mitt tidigare inlägg. Det verkar fungera bra. Det felmeddelande du får beror (antagligen) på att det smugit sig en en blankrad, eller annan text som skickas till webbläsaren innan session_start() osv körs.

Tjena
Nej det är det inte...
Nu får jag även detta felmeddelande:

Warning: Cannot send session cookie - headers already sent by (...

Så det bara måste vara nått cookiefel...
(;

------------------
//arwid
Spam spam spam spam and spam

[Redigerat av skyman den 03 jul 2001]

[Redigerat av skyman den 03 jul 2001]

Jo det är det visst ;) Den typiska anledningen till felmeddelandet
headers already sent (output started at...
är just att eftersom cookies endast kan sättas mha headers i PHP och om då headern redan är skickad så kan ingen cookie sättas. Slutsats: Se till att session_start körs innan något skickas till webbläsaren...

[Redigerat av nicclas den 03 jul 2001]

Det ska jag göra. Tack.

------------------
//arwid
Spam spam spam spam and spam

JohannesMedlem sedan maj 20016 inlägg

Alpha II:

De andra kanske redan skrivit detta, men jag orkade tyvärr inte läsa igenom alla inlägg. Men jag läste ditt första inlägg i alla fall.

Du har en kolumn i tabellen som säger om användaren är online eller inte? Bra.
Lägg till en som heter typ active_time också, där du lägger in den aktuella tiden för senaste aktivitet av användaren. Sen kör du schemalagda scripts (förutsatt att det är *ix server) eller sk cron-scripts som du kan köra varje kvart exempelvis.

Detta är var jag vet det säkraste sättet, kanske aningen knöligare än sessions. Se bara till att serverklockan går rätt i ett kör annars kan det ställa till problem ;).

------------------
--------
Johannes

U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg

Jag trodde att sessionerna la sig på servern under en /tmp mapp.

Många frågor och inga svar.. Sessioner är krångligt att förstå

------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)

lorielMedlem sedan juli 200038 inlägg

php3: sessioncookies som lagras på klienten

php4: sessions som lagras i filer i ovan nämnda mapp (går att ändra) på servern

så krångligt är det inte. skapa en fil som du inkluderar, på de sidor där du ämnar använda dig av sessions. I denna fil ser du till att ha med session_start och de session_register som du använder.

[Redigerat av loriel den 09 jul 2001]

psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg

Tja, det krångligaste med sessions tycker jag är att avsluta dem, jag följer verkligen det gängse sättet och har till och med en tjock bok till förfogande, men jag får felmeddelandet:

Warning: Session object destruction failed in D:\htdocs\eguana\admin\logout.php on line 5

Hur jag än gör så får jag det där j*klarns meddelandet, jag måste förbisett något viktigt, men jag får verkligen inte rätsida på det.

Koden är rätt simpel:

logout.php

<?
session_start();
session_unset();
session_destroy();
?>

Mycket tacksam för hjälp. Problemet har plågat mig länge.

------------------
Jonas Carlsson
http://quake.swe.net/eguana
xeez@swipnet.se
Killed by death

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)