Är ingen expert men fattas det inte måsvingar efter if satsen....
------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"
37 svar · 788 visningar · startad av Alpha II · sida 2 av 2
Är ingen expert men fattas det inte måsvingar efter if satsen....
------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"
En fråga angående nicclas system.
Sparas sessionen som en cookie hos användaren?
------------------
Sparas sessionen som en cookie hos användaren?
Ja, jag tror det. Enligt manualen så gäller: A visitor accessing your web site is assigned an unique id, the so-called session id. This is either stored in a cookie on the user side or is propagated in the URL.
Men jag har inte sett att den skulle haka på data på URL:en. Jag har dock inte provat vad som händer om man stänger av cookies i webbläsaren...
/nicclas - www.nyhetsrubriker.com
[Redigerat av nicclas den 22 apr 2001]
Jag tänkte att jag skulle se hur cookien ser ut men jag hittar ingen i Temporary Internet Files i windows-katalogen(98). Sparars den där eller har jag fel?
------------------
[Redigerat av P den 23 apr 2001]
Om det är någon som kan svara på min förra fråga vore snällt.
En följdfråga. Om den sparas hos användaren, kan inte användaren öpnna filen och ändra i den så att han tex kan komma åt saker som han inte ska... hoppas ni förstår.
/ tacksam för svar
------------------
Cookien behöver inte nödvändigtvis skrivas till disken eftersom det är en sk "session-cookie" som blir inaktuell tex då webbläsaren stängs.
Till varje cookie finns en "checksumma" som måste vara korrekt för att cookien skall vara giltig. Om du ändrar i cookien så måste en ny "checksumma" beräknas, och det är inte så lätt ;)
Ännu en fråga....
Jag har gjort så att när man loggar in så hamnar time_stampet i databasen. Nu vill jag göra online-lista som visar vilka som är online, men jag får det inte att stämma. Problemet är att jag inte vet hur jag ska skriva så att den kollar tiden...
"SELECT * FROM lalal WHERE time_stamp ='vet inte rikigt hur jag ska göra..'"
(använder mig av nicclas exellenta system :e)
Det jag vill "jämföra" är aktuell tid - tid i databasen och om det är mindre än 60... nån förstår säkert
------------------
[Redigerat av P den 26 apr 2001]
Det fungerar inte riktigt. Om $tid är 988306942 i scriptet så blir det 20001125070942 i databasen. Spelar det nån roll? Eller är det nått annat fel..
------------------
Home sweet home
[Redigerat av Alpha II den 26 apr 2001]
Tiden blir den rätta i databasen. typ 988306942 men jag vet inte hur jag ska skriva...
------------------
Tjena.
Jag har prvat nicclas inlogg, hemligt och utlogg. Funkar bra men jag får denna varningstext:
"Warning: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at..."
Sen så är han inte helt nöjd med den session scripten. Förmodligen cookies problem eller?
------------------
//arwid
Jag antar att du inte menar min demo som jag gav länk till i mitt tidigare inlägg. Det verkar fungera bra. Det felmeddelande du får beror (antagligen) på att det smugit sig en en blankrad, eller annan text som skickas till webbläsaren innan session_start() osv körs.
Tjena
Nej det är det inte...
Nu får jag även detta felmeddelande:
Warning: Cannot send session cookie - headers already sent by (...
Så det bara måste vara nått cookiefel...
(;
------------------
//arwid
Spam spam spam spam and spam
[Redigerat av skyman den 03 jul 2001]
[Redigerat av skyman den 03 jul 2001]
Jo det är det visst ;) Den typiska anledningen till felmeddelandet
headers already sent (output started at...
är just att eftersom cookies endast kan sättas mha headers i PHP och om då headern redan är skickad så kan ingen cookie sättas. Slutsats: Se till att session_start körs innan något skickas till webbläsaren...
[Redigerat av nicclas den 03 jul 2001]
Alpha II:
De andra kanske redan skrivit detta, men jag orkade tyvärr inte läsa igenom alla inlägg. Men jag läste ditt första inlägg i alla fall.
Du har en kolumn i tabellen som säger om användaren är online eller inte? Bra.
Lägg till en som heter typ active_time också, där du lägger in den aktuella tiden för senaste aktivitet av användaren. Sen kör du schemalagda scripts (förutsatt att det är *ix server) eller sk cron-scripts som du kan köra varje kvart exempelvis.
Detta är var jag vet det säkraste sättet, kanske aningen knöligare än sessions. Se bara till att serverklockan går rätt i ett kör annars kan det ställa till problem ;).
------------------
--------
Johannes
Jag trodde att sessionerna la sig på servern under en /tmp mapp.
Många frågor och inga svar.. Sessioner är krångligt att förstå
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
php3: sessioncookies som lagras på klienten
php4: sessions som lagras i filer i ovan nämnda mapp (går att ändra) på servern
så krångligt är det inte. skapa en fil som du inkluderar, på de sidor där du ämnar använda dig av sessions. I denna fil ser du till att ha med session_start och de session_register som du använder.
[Redigerat av loriel den 09 jul 2001]
Tja, det krångligaste med sessions tycker jag är att avsluta dem, jag följer verkligen det gängse sättet och har till och med en tjock bok till förfogande, men jag får felmeddelandet:
Warning: Session object destruction failed in D:\htdocs\eguana\admin\logout.php on line 5
Hur jag än gör så får jag det där j*klarns meddelandet, jag måste förbisett något viktigt, men jag får verkligen inte rätsida på det.
Koden är rätt simpel:
logout.php
<?
session_start();
session_unset();
session_destroy();
?>
Mycket tacksam för hjälp. Problemet har plågat mig länge.
------------------
Jonas Carlsson
http://quake.swe.net/eguana
xeez@swipnet.se
Killed by death