samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Hej!
Jag har ett stort problem och hoppas att det finns något snille här som kan hjälpa mig.
Jag skall hämta mängder av data ifrån en webbadress som slutar med php. Jag har rådfrågat två personer som är någorlunda insatta i programmering varav den ena föreslår ett perl scrip och den andre menar att ett perl script inte kan genomföra detta. Om någon här har ett förslag på programspråk/metod jag ska använda för att kunna automatisera hämntingen av data skulle jag bli väldigt tacksam.
Maila eller svara på tråden!
samot1979@hotmail.com
tomas
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det går definitivt att göra med Perl, inget snack om saken, men det behöver inte innebära att det är rätt väg. Beskriv gärna mer ingående vilka förutsättningar som gäller. Att webadressen slutar på .php är egentligen irrelevant, eftersom det inte på något sätt påverkar den data som sidan levererar.
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Jag är en totally rookie vad gäller programmering så jag vet inte riktigt vad som är viktigt att nämna. Men det som gäller och vad vill ska hända är:
detta gäller:
1. Först får jag logga in på en sida
2. sidan jag loggar in på innehåller länkar till data i antingen html eller txt format.
3. när jag väl öppnat en länk så har jag data (data jag skall hämta är odds för idrottshändelser) för ca: 40 matcher. Antalet länkar jag kommer behöva öppna är ca 200.
detta vill jag:
jag vill alltså helt enkelt automatisera hämntingen av data till en lista i excel. Gärna på ett sådant sätt att jag inte behöver öppna varje länk, men detta kanske är omöjligt?
Tror du att ett perl-script är bästa lösningen för detta?