webForumDet fria alternativet

phpinfo() till php.ini

7 svar · 531 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000833 inlägg

Hej

Har en kort fråga.

Någon som har ett program/vet hur man kan konvertera utdatan från phpinfo(); till en php.ini fil ?

Anledningen till frågan:
Hyr plats på ett webhotell, får inte en php wiki att fungera, vill sätta upp en apache server hemma med samma konfiguration för att försöka lösa problemet. Men vill som sagt ha en identisk kopia av php.ini. Skulle förvisso kokntakta webhotellet fråga om de vill maila över en kopia av php.ini, men tror inte att de vill göra det.

// Micke

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Vad är det som inte fungerar?

Hej

Jag har surftown som leverantör, har förut kört dokuwiki hemma på en fbsd server med apache 2.0, php5. Fungerade aldeles utmärkt. Men det vill inte snurra på webhotellet.

Därför vill jag sätta upp en kopia av php.ini för att se om jag kan klura ut vad som krävs för att få det att snurra.

Får meddelande från dokuwikis installation att jag inte har rättigheter att skriva under /data , men har satt upp fulla rättigheter för mappen. De har en safe_mode fix, men det innebär att man ska koppla upp sig via ett ftp konto, vill helst slippa det. Man kan även koppla dokuwiki mot en mysql databas, vill test om det löser problemet. Men vill göra det hemma.

Skulle gissa på att dom kör med safemod, http://se.php.net/features.safe-mode prova att sätta det på din server och se vad som händer.

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Har du shellåtkomst så kanske du kan prova läsa php.ini-filen direkt? Jag skulle gissa på att den är läsbar av alla.

Hej på er.

Jag har inte shell åtkomst till burken, tyvärr.
Har mailat dem, frågat om man kan få en kopia på deras php.ini =)

Ska prova att sätta safe_mode hemma, får se om det gör någon skillnad.

// Micke

Du kan ju prova följande:

Först tar du reda på var filen ligger mha phpinfo().

<?php

phpinfo(INFO_GENERAL);

?>

Sedan sätter du variabeln $fil till vad som står i rutan "Configuration File (php.ini) Path" i följande kod:

<?php

header('Content-Type: text/text');

$fil="/etc/php.ini";

readfile($fil);

?>

Hej

Testade koden ovan, fungerade på burken hemma, men inte på webbhotellet. Självklart så har de svarat och hänsivat till en phpinfo(); sida, var inte det jag ville ha. Får väll sitta och köra allt för hand =)

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb