filipbhMedlem sedan juli 2002405 inlägg Hejsan!
Jag håller på med en sökfunktion till min blogg och har stött på ett problem. Det jag håller på med nu är en highlight-funktion som wF kallar sökordet. Om man skriver in sökordet med tex. liten första bokstav men det i texten stavas med stor första bokstav så ändras inte texten. Hur ska jag göra för att ordet skall visas i röd text, även om inte sökordet matchar ordet i texten?
Här är min kod
$string = $_GET[highlight];
$word = explode(";", $string);
foreach ($word as $key => $value) {
$word[$key] = trim($value);
$blogg_text = str_replace($word[$key], '<b><font color=red>'.$word[$key].'</font></b>', $blogg_text);
}
echo $blogg_text;
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Du kan ju byta ut str_replace mot str_ireplace
filipbhMedlem sedan juli 2002405 inlägg Får kolla den funktionen då...
filipbhMedlem sedan juli 2002405 inlägg Jag får det inte att fungera... Måste jag ändra något annat än att bara byta ut str_replace mot str_ireplace?
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Jag tycker att du ska använda preg_replace istället.
$blogg_text = preg_replace('/' . preg_quote($word[$key]) . '/i', '<b><font color=red>$0</font></b>', $blogg_text);
filipbhMedlem sedan juli 2002405 inlägg Problem 2 uppkom nu... Det läggs till ett rabryt nu så mellanrummet mellan raderna blir för två rader istället för ett. I utskriften alltså. Vad beror det på? Det blir inte så utan den raden...
Det kan tilläggas att jag kör med nl2br