webForumDet fria alternativet

Katalog och filstruktur ...

7 svar · 327 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hejsan!

Jag står inför en del problem, håller ju som ni kanske redan vet på med och utvecklar PHPportalen. Nu har projektet börjat växa lite, fler filer kommer till och det är en hel del kataloger.

Finns det några generella "regler" för hur man skall strukturera upp allting? Som det är nu så har jag gjort nya kataloger för de olika "största" sektionerna, och sedan includar jag de gemensamma filerna fram och tillbaka. Just nu går det bra, men det bådar ju inte direkt gott för framtiden. Om man kommer fler led ner strukturen så kommer det ju bli ett jäkla knepigt includande när man skall ha en viss klass eller liknande som ligger under rooten.

Jag vet att man kan sätta en viss katalog i php.ini där man kan sätta ut vart ens include filer skall ligga, men det funkar la inge bra sen när man skall ha upp allt till hotellet?

Så, nu har ni hört mitt svammel, hur gör ni själva när det tar till i storlek? Hur delar ni upp projektet osv ...

------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Köp, Byt eller Sälj på Gametrade.nu!

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Som jag tror:
Om du har möjlighet, satsa på att gör sajten databasdriven. Då får du bästa tänkbara utbyggnadsmöjligheter för framtiden. Men det bör ju gå att lösa med filer också... Då får man väl ha de olika sektionerna i olika kataloger, samt en gemensam include-fil-katalog för de filer som hela sajten behöver. Det ska väl inte behöva vara så krångligt, eller?

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Givetvis finns det en db i bakrunden. Men det gör ju inte att jag inte måste includa en del iaf. Och jo, jag tycker att det blir krongligt, inte svårt -> mest ganska så fult :)

------------------

Hmm, om du har en db så finns det väl inget skäl till att du måste inkludera något? I o f s, i den sajt jag håller på att bygga nu har jag både db och includes, men iaf... ;)

Men du kan väl annars skriva typ såhär i början av php-sidorna:

$incl_path = "/webb/min_sajt/php_includes";

<?php include($incl_path . "/menu.inc"); ?>

Det är väl dugligt?

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Hmm .. att jag inte tänkt på det :)

Jo, det borde la funka. Annars blir det hela tiden: include("../../include/meny.in");

Det slipper man ju nu.
Hur gör ni andra för att få ordning på era filer och kataloger då?

------------------

Ah, kan hålla med om att "../../ ..." är ganska fult. :)

patrickpollyMedlem sedan mars 2001190 inlägg

Jag har en "huvudfil" som includar alla viktiga systemfiler, typ logger, db-kopplingar, browservariabler och vanliga funktioner. Jag kör med prepend.php som du nämner men om du inte kan använda det själv på webbhotellet är det ju bara att includa huvudfilen på varje sida.

För övrigt:

$incl_path = "/webb/min_sajt/php_includes";

<?php include($incl_path . "/menu.inc"); ?>

kan ersättas med

<? include($DOCUMENT_ROOT . "/includes/prepend.php") ?>

så är det enklare att byta plats på sajten.

//Patrik

------------------
Patrik Lindgren - Alxnet AB
Alxnet.se - gratis webbverktyg

Nackdelen är att det inte funkar i Windows...

------------------

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)