webForumDet fria alternativet

Sessions som bara fungerar ibland

3 svar · 521 visningar · startad av c-larsson

c-larssonMedlem sedan dec. 20068 inlägg

Jag har precis påbörjat ett hemside-projekt i php. All kod är skriven i samma dokument (index.php) och sidan väljs via funktionen GET och if-satser.

Nu är det så att jag har en inloggning på sidan och för att man då ska stanna inloggade använder jag sessionsvariabler. Jag har hittat olika information på olika ställen om hur man deklarerar sessionsvariabler, antingen:

session_register("variabel");

eller:

$_SESSION["variabel"]=$variabel;

Det ända som jag får att funka är den nedre koden och nu fungerar allt perekt här hemma och på mina vänners datorer. Men när jag går in från skolan så verkar det som om sessionsvariablen är tom. Detta tycker jag är mycker märkligt eftersom att php-koden exekveras på serversidan och borde vara oberoende av klienteten.

Någon som har någon erfarenhet av detta eller vet något så tackar jag på förhand för hjälpen. Tillägas bör också att servern är min egen så att alla ändringar av inställningar i web- eller php-serverprogramvaran är möjliga.

Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg

Du skriver session_start() överst på alla sidor eller? Ganska basic men kanske du glömt.

mUTANTMedlem sedan mars 200533 inlägg
  1. Du ska alltid använda $_SESSION, $_REQUEST, $_GET och $_POST. session_register är förlegat och kommer att tas bort i PHP6.

2. Är du helt säker på att du accepterar COOKIES på skoldatorn? Sessioner är fortfarande cookie baserade. Om det nu är så kan du slå på session.use_trans_sid = 1 i php.ini för högre kompabilitet med browsers som har cookies avstängda.

c-larssonMedlem sedan dec. 20068 inlägg
session_start();

finns överst i index.php (inga andra dokument används).

Gjorde ändringarna i php.ini och det fungerar hemma men fortfarande inte i skolan.

Får detta om jag klickar i integritetsrapport nere till höger i explorer om jag surfar i skolan.

Ber om ursäkt för att det är en .bmp

http://www.c-larsson.dyndns.info/motor/pics/kakor.bmp
130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)