webForumDet fria alternativet

En enda felaktig rad...

PHP

23 svar · 850 visningar · startad av PollyJuice · sida 2 av 2

Frågan, av PollyJuice

Håller på med en skoluppgift där jag skapat ett formulär som ger en användare möjlighet att prenumerera på ett nyhetsbrev. Jag använder en databas för att lagra användarens uppgifter, och två php-script, ett för att lagra saker i databasen och ett för att hämta saker ur databasen. Formuläret och lagra-in-scriptet verkar funka bra, men hämta-ur-scriptet hoppar över if-satsen och går direkt till e

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Kolla igenom att namnen på dina "input" stämmer mot vad du fångar upp med $_POST. Stora och små bokstäver måste stämma. Har du t.ex. <input...name="fornamn"> måste du fånga upp det med $_POST['fornamn'].

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

testa att skriva ut $sql efter raden med

$Frequency = $_POST["Frequency"];

kom ihåg att lägga all kod innanför [ html] ... [ /html] eller [ kod] ... [ /kod] taggar (utan mellanrum i taggen)

Medlem sedan mars 2006124 inlägg

Nu funkar scripten som de ska - förutom en liten detalj. Radioknapparna för "hur ofta vill du ha ditt nyhetsbrev" har fyra alternativ. Koden ser ut såhär:

<tr>
<td><input type="radio" id="Dag" value="Dag" name="Frequency" />Dagligen</td>
<td><input type="radio" id="Vecka" value="Veckovis" name="Frequency" />Veckovis</td>
</tr>

<tr>
<td><input type="radio" id="Manfre" value="Man-fre" name="Frequency" />Mån-fre</td>
<td><input type="radio" id="Helg" value="Helg" name="Frequency" />Helgdagar</td>
</tr>

Men när scriptet skriver ut vad som står i databasen så skriver den bara "on" istället för det value som valts.

Vad har jag missat?

Medlem sedan mars 2006124 inlägg

Glöm det - nu har jag lyckats fixa det. Tack så mycket för all hjälp, allihopa! :birp

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)